Jafari Z. Comparison of Rehabilitation Students’ Learning in Neurology through Lecture with Team-Based Learning (TBL) . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :448-456
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2398-fa.html
، z_jafari@tums.ac.ir
چکیده: (15058 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مبتنی بر تیم (TBL)، نوعی از یادگیری مشارکتی با ساختار مشخص است که هدف آن افزایش مهارت دانشجویان در دستیابی به سطوح بالاتر یادگیری شناختی با بهکارگیری دانش فردی در قالب یک تیم است. در مطالعه حاضر، میزان یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده توانبخشی در تدریس واحد نورولوژی به دو روش سخنرانی و TBL مقایسه گردید.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی روی 70 دانشجوی کارشناسی توانبخشی در محدوده سنی 19 تا 22 سال در دانشکده توانبخشی صورت گرفت. از 16 جلسه تدریس، نیمی از جلسات درس نورولوژی به روش سخنرانی و نیم دیگر به روش TBL تدریس شد. میزان یادگیری دانشجویان از دو دسته مباحث تدریس شده با دو شیوه تدریس سخنرانی و یادگیری مبتنی بر تیم، با استفاده از آزمون چندگزینهای اندازهگیری شد و میانگین نمرات آزمونها در دو شیوه تدریس، با آزمونهای آماری تی مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه گردید. همچنین دیدگاه دانشجویان در مورد علاقه به درس نورولوژی، آموزش به روش TBL نیز توسط سه سؤال سنجیده شد.
نتایج: نمرات دانشجویان طی 8 جلسه تدریس TBL در هر دو ارزیابی فردی و گروهی، رشد نشان داد. بین میانگین نمره سخنرانی (99/11)، ارزیابی فردیTBL (66/14) و ارزیابی گروهی TBL (16/16) و میانگین نمره کلی (07/14)، تفاوت معناداری وجود داشت (015/0≥p، 99/54f=). بین علاقه به ارائه دروس ترمهای بعد به روش TBL با نمره TBL گروهی ارتباط مثبت معناداری وجود داشت (001/0=p، 374/0r=).
نتیجهگیری: یافتهها، موفقیت بیشتر روش TBL در امر یادگیری نسبت به روش سخنرانی را نشان داد. یافتههای این بررسی میتواند به تغییر دیدگاه دانشجویان، مدرسین، و مسؤولان آموزشی نسبت به تأثیر انتخاب مناسب روش آموزشی، در انتقال دانش و دستیابی به اهداف آموزشی تعیین شده، کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/8/21 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول