[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 448-456 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان یادگیری دانشجویان توان‌بخشی از درس نورولوژی در روش سخنرانی و یادگیری مبتنی بر تیم (TBL)
زهرا جعفری
، z_jafari@tums.ac.ir
چکیده:   (9953 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مبتنی بر تیم (TBL)، نوعی از یادگیری مشارکتی با ساختار مشخص است که هدف آن افزایش مهارت دانشجویان در دستیابی به سطوح بالاتر یادگیری شناختی با به‌کارگیری دانش فردی در قالب یک تیم است. در مطالعه حاضر، میزان یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده توانبخشی در تدریس واحد نورولوژی به دو روش سخنرانی و TBL مقایسه گردید. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی روی 70 دانشجوی کارشناسی توانبخشی در محدوده سنی 19 تا 22 سال در دانشکده توانبخشی صورت گرفت. از 16 جلسه تدریس، نیمی از جلسات درس نورولوژی به روش سخنرانی و نیم دیگر به روش TBL تدریس شد. میزان یادگیری دانشجویان از دو دسته مباحث تدریس شده با دو شیوه تدریس سخنرانی و یادگیری مبتنی بر تیم، با استفاده از آزمون چندگزینه‌ای اندازه‌گیری شد و میانگین نمرات آزمون‌ها در دو شیوه تدریس، با آزمون‌های‌ آماری تی مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه گردید. هم‌چنین دیدگاه دانشجویان در مورد علاقه به درس نورولوژی، آموزش به روش TBL نیز توسط سه سؤال سنجیده شد. نتایج: نمرات دانشجویان طی 8 جلسه تدریس TBL در هر دو ارزیابی فردی و گروهی، رشد نشان داد. بین میانگین نمره سخنرانی (99/11)، ارزیابی فردیTBL (66/14) و ارزیابی گروهی TBL (16/16) و میانگین نمره کلی (07/14)، تفاوت معناداری وجود داشت (015/0≥p، 99/54f=). بین علاقه به ارائه دروس ترم‌های بعد به روش TBL با نمره TBL گروهی ارتباط مثبت معناداری وجود داشت (001/0=p، 374/0r=). نتیجه‌گیری: یافته‌ها، موفقیت بیش‌تر روش TBL در امر یادگیری نسبت به روش سخنرانی را نشان داد. یافته‌های این بررسی می‌تواند به تغییر دیدگاه دانشجویان، مدرسین، و مسؤولان آموزشی نسبت به تأثیر انتخاب مناسب روش آموزشی، در انتقال دانش و دستیابی به اهداف آموزشی تعیین شده، کمک کند.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس، سخنرانی، یادگیری مبتنی بر تیم، یادگیری مشارکتی
متن کامل [PDF 307 kb]   (1672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/8/21 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6
پرسشنامه مطالعه [DOCX 69 KB]  (666 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Z. Comparison of Rehabilitation Students’ Learning in Neurology through Lecture with Team-Based Learning (TBL) . Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (6) :448-456
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2398-fa.html

جعفری زهرا. میزان یادگیری دانشجویان توان‌بخشی از درس نورولوژی در روش سخنرانی و یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :448-456

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2398-fa.html



دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227