Pakpour V, Salami S, Magsodi M, Dodangeh S. Nursing Students’ Perspectives on Actual and Ideal Support and Supervision in Clinical Learning Environments in Zanjan University of Medical Sciences in 2011. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :480-488
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2316-fa.html
پاک پور وحید، سلیمی صدیقه، مقصودی محمد، دودانگه سمیرا. دیدگاه دانشجویان پرستاری در مورد حمایت و نظارت واقعی و مورد انتظار در محیطهای آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1390. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :480-488
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2316-fa.html
، vahidpakour@yahoo.com
چکیده: (11697 مشاهده)
مقدمه: محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری است. هرگونه اختلاف بین محیط بالینی واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری میتواند منجر به کاهش یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری گردد. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک دانشجویان پرستاری از وضعیت واقعی و مورد انتظار محیط آموزش بالینی در حیطههای حمایت و نظارت بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی 96 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زنجان از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه "ارزیابی میزان حمایت و نظارت درک شده" که در دو نسخه وضعیت واقعی و مورد انتظار طراحی شده است، استفاده شد. هر کدام از نسخهها حاوی 29 سؤال در دو حیطه نظارت و حمایت است. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
نتایج: اختلاف آماری معناداری بین درک واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری از حمایت و نظارت وجود دارد. به عبارت دیگر دانشجویان بر این باور بودهاند که در حیطه حمایت، انتظارات آنها برآورده نشده و در حیطه نظارت، میزان نظارت اعمال شده بیش از انتظار دانشجویان بوده است(001/>p).
نتیجهگیری: شکافی بین وضعیت واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری در مورد حمایت و نظارت در محیطهای بالینی وجود دارد. این شکاف میتواند اثرات منفی بر یادگیری بالینی انشجویان داشته باشد.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1391/6/12 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول