[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 480-488 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پرستاری در مورد حمایت و نظارت واقعی و مورد انتظار در محیط‌های آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1390
وحید پاک پور، صدیقه سلیمی، محمد مقصودی، سمیرا دودانگه
، vahidpakour@yahoo.com
چکیده:   (7143 مشاهده)
مقدمه: محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری است. هرگونه اختلاف بین محیط بالینی واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری می‌تواند منجر به کاهش یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری گردد. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک دانشجویان پرستاری از وضعیت واقعی و مورد انتظار محیط آموزش بالینی در حیطه‌های حمایت و نظارت بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی 96 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زنجان از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه "ارزیابی میزان حمایت و نظارت درک شده" که در دو نسخه وضعیت واقعی و مورد انتظار طراحی شده است، استفاده شد. هر کدام از نسخه‌ها حاوی 29 سؤال در دو حیطه نظارت و حمایت است. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج: اختلاف آماری معناداری بین درک واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری از حمایت و نظارت وجود دارد. به عبارت دیگر دانشجویان بر این باور بوده‌اند که در حیطه حمایت، انتظارات آنها برآورده نشده و در حیطه نظارت، میزان نظارت اعمال شده بیش از انتظار دانشجویان بوده است(001/>p). نتیجه‌گیری: شکافی بین وضعیت واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری در مورد حمایت و نظارت در محیط‌های بالینی وجود دارد. این شکاف می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری بالینی انشجویان داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، محیط آموزش بالینی، حمایت و نظارت بالینی
متن کامل [PDF 338 kb]   (1645 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1391/6/12 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6
پرسشنامه مطالعه [DOCX 24 KB]  (356 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pakpour V, Salami S, Magsodi M, Dodangeh S. Nursing Students’ Perspectives on Actual and Ideal Support and Supervision in Clinical Learning Environments in Zanjan University of Medical Sciences in 2011. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (6) :480-488
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2316-fa.html

پاک پور وحید، سلیمی صدیقه، مقصودی محمد، دودانگه سمیرا. دیدگاه دانشجویان پرستاری در مورد حمایت و نظارت واقعی و مورد انتظار در محیط‌های آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1390. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :480-488

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2316-fa.html



دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227