Pazargadi M, Ashktorab T, Alavimajd H, Khosravi S. Developing an Assessment Tool for Nursing Students` General Clinical Performance. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (11) :877-887
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2182-fa.html
پازارگادی مهرنوش، اشک تراب طاهره، علوی مجد حمید، خسروی شراره. طراحی ابزاری جهت ارزشیابی عملکرد عمومی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۱; ۱۲ (۱۱) :۸۷۷-۸۸۷
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۲۱۸۲-fa.html
، shararehkh2011@yahoo.com
چکیده: (۱۴۲۵۸ مشاهده)
مقدمه: ضرورت وجود ابزارهایی معتبر، پایا و عینی یکی از مسائلی است که همواره در مطالعات مرتبط با ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری مورد تأکید قرار گرفته است. اما اعتقاد بر این است که ابزارهای موجود عموما اعتبار و اعتماد لازم را نداشته و به نحو صحیح قادر به ارزشیابی عملکردهای دانشجویان طی کارآموزی نمیباشند. این مطالعه با هدف طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت ارزشیابی عملکرد بالینی عمومی دانشجویان پرستاری صورت گرفته است.
روشها: این مطالعه یک پژوهش روش شناسی میباشد که در سال 1390 در دانشگاههای علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر تهران انجام شد. طی انجام این پژوهش ابتدا عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری تعریف شد. سپس از طریق مصاحبه با مدرسین و مرور گسترده متون، ابعاد و گویههای ابزار مشخص گردیدند. پس از آن روانسنجی ابزار صورت گرفت. در بررسی اعتبار از اعتبار صوری (با نظر متخصصین و محاسبه نمره تأثیر آیتم) و اعتبار محتوا (با تظر متخصصین و محاسبه نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا) استفاده شد. پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ و پایایی بین گروهی محاسبه گردید.
نتایج: ابتدا با توجه به تعریف عملکرد بالینی (عملکردهایی که در نقشهای مختلف دانشجوی پرستاری و محیطهای بالینی گوناگون دارای کاربرد میباشد)، ابعاد و گویههای ابزار تعیین و ابزار اولیه طراحی شد و نظرات مدرسین در مراحل مختلف طراحی و روانسنجی ابزار، اعمال گردید. نمره تأثیر آیتم گویهها برابر با 5/1 و بالاتر، نسبت اعتبار محتوا 54/0 و بالاتر، شاخص اعتبار محتوا در هر گویه 80/0 و بالاتر و برای کل ابزار 94/0 بود. همسانی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ کل برابر 99/0 بود که در هر بعد نیز به طور جداگانه تعیین شد. پایایی بین گروهی نیز با میزان 89/0=r مناسب بود.
نتیجهگیری: ابزار طراحی شده با اعتبار و پایایی مناسب حمایت گردید و در صورت به کارگیری میتواند شرایط انجام یک ارزشیابی مناسب را برای دانشجویان پرستاری فراهم سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1391/4/1 | پذیرش: 1391/7/2 | انتشار: 1391/11/27 | انتشار الکترونیک: 1391/11/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول