[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) ::
جلد 12 شماره 11 صفحات 877-887 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی ابزاری جهت ارزشیابی عملکرد عمومی دانشجویان پرستاری
مهرنوش پازارگادی، طاهره اشک تراب، حمید علوی مجد، شراره خسروی
، shararehkh2011@yahoo.com
چکیده:   (9110 مشاهده)
مقدمه: ضرورت وجود ابزارهایی معتبر، پایا و عینی یکی از مسائلی است که همواره در مطالعات مرتبط با ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری مورد تأکید قرار گرفته است. اما اعتقاد بر این است که ابزارهای موجود عموما اعتبار و اعتماد لازم را نداشته و به نحو صحیح قادر به ارزشیابی عملکرد‌های دانشجویان طی کارآموزی نمی‌باشند. این مطالعه با هدف طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت ارزشیابی عملکرد بالینی عمومی دانشجویان پرستاری صورت گرفته است. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش روش شناسی می‌باشد که در سال 1390 در دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر تهران انجام شد. طی انجام این پژوهش ابتدا عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری تعریف شد. سپس از طریق مصاحبه با مدرسین و مرور گسترده متون، ابعاد و گویه‌های ابزار مشخص گردیدند. پس از آن روان‌سنجی ابزار صورت گرفت. در بررسی اعتبار از اعتبار صوری (با نظر متخصصین و محاسبه نمره تأثیر آیتم) و اعتبار محتوا (با تظر متخصصین و محاسبه نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا) استفاده شد. پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ و پایایی بین گروهی محاسبه گردید. نتایج: ابتدا با توجه به تعریف عملکرد بالینی (عملکردهایی که در نقش‌های مختلف دانشجوی پرستاری و محیط‌های بالینی گوناگون دارای کاربرد می‌باشد)، ابعاد و گویه‌های ابزار تعیین و ابزار اولیه طراحی شد و نظرات مدرسین در مراحل مختلف طراحی و روان‌سنجی ابزار، اعمال گردید. نمره تأثیر آیتم گویه‌ها برابر با 5/1 و بالاتر، نسبت اعتبار محتوا 54/0 و بالاتر، شاخص اعتبار محتوا در هر گویه 80/0 و بالاتر و برای کل ابزار 94/0 بود. همسانی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ کل برابر 99/0 بود که در هر بعد نیز به طور جداگانه تعیین شد. پایایی بین گروهی نیز با میزان 89/0=r مناسب بود. نتیجه‌گیری: ابزار طراحی شده با اعتبار و پایایی مناسب حمایت گردید و در صورت به کارگیری می‌تواند شرایط انجام یک ارزشیابی مناسب را برای دانشجویان پرستاری فراهم سازد.
واژه‌های کلیدی: ابزار ارزشیابی بالینی، آموزش بالینی، ارزشیابی بالینی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 295 kb]   (3078 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۷/۲
پرسشنامه مطالعه [DOCX 38 KB]  (596 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pazargadi M, Ashktorab T, Alavimajd H, Khosravi S. Developing an Assessment Tool for Nursing Students` General Clinical Performance. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12 (11) :877-887
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2182-fa.html

پازارگادی مهرنوش، اشک تراب طاهره، علوی مجد حمید، خسروی شراره. طراحی ابزاری جهت ارزشیابی عملکرد عمومی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (11) :877-887

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2182-fa.html



دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977