دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 )                   جلد 12 شماره 11 صفحات 841-836 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosein pur Z, Heshmati Nabavi F. Concordance of Continuing Education Programs with the Principles of Adult Learning and their Effectiveness: Perspectives of Nurses in Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (11) :836-841
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2174-fa.html
حسین پور زهره، حشمتی نبوی فاطمه. میزان رعایت اصول یادگیری بزرگسالان در اجرای برنامه‌های آموزش مداوم و اثربخشی این برنامه‌ها از دیدگاه پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (11) :836-841

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2174-fa.html


، heshmatinf@mums.ac.ir
چکیده:   (11445 مشاهده)
مقدمه: آموزش مداوم یک جزء ضروری برای حرفه‌ای شدن پرستاری است و به عنوان یک تسهیل‌کننده جهت توسعه عملکرد پرستاران، به عنوان یادگیرندگان بزرگسال، شناخته می‌شود. این مطالعه به منظور بررسی میزان رعایت اصول یادگیری بزرگسالان در آموزش‌های مداوم و میزان اثربخشی این برنامه‌ها از دیدگاه پرستاران انجام گردید. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی 150 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان قائم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1390 انجام شد. نمونه 150 نفری به روش سهمیه‌ای تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که از بخش‌هایی به منظور بررسی «میزان انطباق آموزش‌های ضمن خدمت با اصول یادگیری بزرگسالان»، «میزان اثربخشی آموزش‌های ضمن خدمت»، و «روش‌های ترجیحی آموزش دراین گروه‌ها» تشکیل شده بود. روایی آن به روش شاخص روایی محتوا، و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: 68% نمونه‌ها زن و 89% کارشناس پرستاری بودند. میانگین نمره کلی میزان انطباق آموزش‌های ضمن خدمت با اصول آموزش بزرگسالان 6/4±2/35 از 65 نمره بود. نتایج در مورد میزان اثربخشی نشان داد که میانگین امتیاز اثربخشی 2/6±66/28 از 55 امتیاز بود. به طور کلی 9/46% پرستاران میزان رعایت اصول یادگیری بزرگسالان را در آموزش‌های مداوم در حد ضعیف ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه پیشنهاد می‌شود جهت افزایش اثربخشی آموزش‌های مداوم در مرحله برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی از نظر انطباق با اصول یادگیری بزرگسالان مورد بازنگری قرار گیرند.
متن کامل [PDF 246 kb]   (3193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: 1391/3/28 | پذیرش: 1391/9/16 | انتشار: 1391/11/27 | انتشار الکترونیک: 1391/11/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education