[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) ::
جلد 12 شماره 11 صفحات 836-841 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رعایت اصول یادگیری بزرگسالان در اجرای برنامه‌های آموزش مداوم و اثربخشی این برنامه‌ها از دیدگاه پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد
زهره حسین پور، فاطمه حشمتی نبوی
، heshmatinf@mums.ac.ir
چکیده:   (7694 مشاهده)
مقدمه: آموزش مداوم یک جزء ضروری برای حرفه‌ای شدن پرستاری است و به عنوان یک تسهیل‌کننده جهت توسعه عملکرد پرستاران، به عنوان یادگیرندگان بزرگسال، شناخته می‌شود. این مطالعه به منظور بررسی میزان رعایت اصول یادگیری بزرگسالان در آموزش‌های مداوم و میزان اثربخشی این برنامه‌ها از دیدگاه پرستاران انجام گردید. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی 150 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان قائم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1390 انجام شد. نمونه 150 نفری به روش سهمیه‌ای تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که از بخش‌هایی به منظور بررسی «میزان انطباق آموزش‌های ضمن خدمت با اصول یادگیری بزرگسالان»، «میزان اثربخشی آموزش‌های ضمن خدمت»، و «روش‌های ترجیحی آموزش دراین گروه‌ها» تشکیل شده بود. روایی آن به روش شاخص روایی محتوا، و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: 68% نمونه‌ها زن و 89% کارشناس پرستاری بودند. میانگین نمره کلی میزان انطباق آموزش‌های ضمن خدمت با اصول آموزش بزرگسالان 6/4±2/35 از 65 نمره بود. نتایج در مورد میزان اثربخشی نشان داد که میانگین امتیاز اثربخشی 2/6±66/28 از 55 امتیاز بود. به طور کلی 9/46% پرستاران میزان رعایت اصول یادگیری بزرگسالان را در آموزش‌های مداوم در حد ضعیف ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه پیشنهاد می‌شود جهت افزایش اثربخشی آموزش‌های مداوم در مرحله برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی از نظر انطباق با اصول یادگیری بزرگسالان مورد بازنگری قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: آموزش مداوم، اصول یادگیری بزرگسالان، پرستاری، اثربخشی آموزش
متن کامل [PDF 246 kb]   (2571 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: ۱۳۹۱/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۱/۹/۱۶
پرسشنامه مطالعه [DOC 84 KB]  (1155 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosein pur Z, Heshmati Nabavi F. Concordance of Continuing Education Programs with the Principles of Adult Learning and their Effectiveness: Perspectives of Nurses in Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12 (11) :836-841
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2174-fa.html

حسین پور زهره، حشمتی نبوی فاطمه. میزان رعایت اصول یادگیری بزرگسالان در اجرای برنامه‌های آموزش مداوم و اثربخشی این برنامه‌ها از دیدگاه پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (11) :836-841

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2174-fa.html



دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991