، haghani@edc.mui.ac.ir
چکیده: (9157 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تأملی، یک اصطلاح کلی برای فعالیتهای ذهنی و عاطفی است که منجر به فهم جدید از تجارب میگردد. در مطالعات مختلف تأکید زیادی، بر استفاده از تأمل در پرستاری شده است. در این مقاله سعی شده فواید و موانع عملکرد تأملی در پرستاری مورد بررسی قرارگیرد
روشها: مقاله حاضر نوعی مقاله مروری است که با جستجوی منابع کتابخانهای و بانکهای اطلاعات علمی و با استفاده از موتورهای جستجوگر در مقالات منتشر شده در سایتهای pubmed-sid -elsevier در سالهای 1995 تا 2010 با استفاده از واژههای عملکرد تأملی، یادگیری تأملی و مراقبتهای پرستاری انجام گردیده است.
نتایج: اخیراً علاقه زیادی به عملکرد تأملی در پرستاری ایجاد شده است. در متون پرستاری یک توافق کلی در مورد اهمیت تأمل در پرستاری وجود دارد مخصوصاً این که باعث کم شدن فاصله بین تئوری و عمل میگردد. اگر چه هرکسی توانایی انجام تأمل را دارد اما مربیها نباید مبنا را بر این قرار دهند که دانشجویان روش انجام تأمل را میدانند بلکه آنان نیازمند راهنمایی در این زمینه هستند.
نتیجهگیری: به طور کلی،عملکرد تأملی یک فعالیت عمدی و ماهرانه است که نیازمند توانایی تجزیه تحلیل یک عملکرد و قضاوت در مورد مؤثر بودن آن است تا جایگزین مناسبتری برای عملکرد انتخاب گردد. پرستاران در طی عملکرد تأملی قادر میشوند مراقبت خود را با فهم و آگاهی بهتر و شایستهتر ارائه دهند و انگیزه در جهت تغییر و بهبود کیفیت مراقبت کلنگر داشته باشند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/1/30 | پذیرش: 1391/2/3 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول