دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1435-1430 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pirhaji O, omid A, haghdoost F, oliya B. Training Team’s Attitudes Toward The Patient’s Consent To Participate In Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1430-1435
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2093-fa.html
پیر حاجی امید، امید اطهر، حق دوست فریدون، اولیا بهروز، جوهری زهرا. نگرش اعضای تیم آموزشی در ارتباط با حق تصمیم‌گیری بیماران برای مشارکت در فرایند‌های آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1430-1435

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2093-fa.html


، athar_omid@yahoo.com
چکیده:   (9377 مشاهده)
مقدمه: در بیمارستان‌های آموزشی گاهی بیمارانی که به دنبال خدمات تشخیصی و درمانی هستند اجبارا و بدون اطلاعات کافی در خصوص سطح توانایی‌های دانشجویان در فرایندهای یاددهی و یادگیری دانشجویان درگیر میشوند. این مطالعه با هدف بررسی نگرش تیم آموزشی نسبت به حق تصمیم گیری بیماران برای مشارکت در فرایند‌های آموزشی انجام پذیرفت. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 با استفاده از ابزار محقق ساخته که حاوی 12 سؤال با مقیاس رتبه‌بندی لیکرت پنج گزینه‌ای بود، انجام پذیرفت. جامعه هدف کلیه اساتید و رزیدنت‌های بیمارستان‌های آموزشی بود که 61 نفر در این مطالعه شرکت کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس انجام شد. نتایج: از 61 مشارکت‌کننده در مطالعه، 5/42 درصد دستیار و 5/57 درصد عضو هیأت‌علمی بودند. میانگین کلی نگرش 3/3±9/34 بود که در گروه نیمه مطلوب دسته‌بندی شد. بین میانگین کلی نگرش اعضای هیأت‌علمی 35/3±58/35 و دستیاران 03/3±88/33 اختلاف معناداری وجود نداشت (05/0p≥). درصد بالایی از افراد اعلام کردند که بیماران نباید در ارتباط با ویژگی‌های دانشجویان و ماهیت آموزش اطلاع داشته باشند (بیش از 60 درصد). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد نگرانی تیم آموزشی از عدم مشارکت و همکاری بیماران در فرایند یاددهی و یادگیری دانشجویان باعث می‌شود که گاهی حقوق بیماران برای انتخاب آگاهانه نادیده گرفته شود. مطالعات بیشتر جهت یافتن علل و به دنبال آن ارائه راه‌کار برای بهبود و ارتقای وضعیت موجود پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 279 kb]   (2056 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/1/23 | پذیرش: 1391/1/28 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education