، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده: (11197 مشاهده)
مقدمه: استفاده از رویکردهای مفید به عنوان چهارچوبی منطقی جهت تعیین برنامه درسی اصلی از ایجاد اطلاعات اضافی در برنامه درسی پیشگیری مینماید. هدف از این مطالعه معرفی برخی از رویکردهای مفید جهت تعیین برنامه درسی اصلی در علوم پزشکی بوده است.
روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی منابع الکترونیکی شامل پاب مد، اریک، گوگل اسکولار و نیز جستجوی دستی منابع کتابخانهای انجام گردید. کلید واژههای مورد استفاده شامل برنامه اصلی (core curriculum)، رویکرد (approach) و آموزش مبتنی بر پیامد (outcome based curriculum) بوده است.
نتایج: در کل 105 مقاله و مورد به دست آمد که با توجه به شاخصهای مورد نظر، 32 مورد تحت بررسی و مطالعه قرار گرفت. تاکنون رویکردهای متعددی جهت تعیین برنامه درسی اصلی توسط برنامهریزان درسی در آموزش پزشکی اتخاذ یا پیشنهاد شده است. این مرور برخی از رویکردهای مؤثر در عرصه آموزش پزشکی را معرفی میکند.
نتیجهگیری: لازم است تا برنامهریزان درسی با استفاده از رویکردهای مؤثر در آموزش پزشکی، محتوای ضروری و مورد نیاز فراگیران با توجــه به نیازهای جــامعه، و در راستای ارائه خدمات مطلوب به بیماران را فراهم نمایند و بینش نــیاز به بازنگری برنامه درســی و کاهش بار اضافی محتوای برنامه درسی را از دست ندهند.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/1/15 | پذیرش: 1391/1/17 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول