اجاقی رضوان، کیوان آرا محمود، چشمه سهرابی مظفر، پاپی احمد. تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی:بر اساس یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1063-1073
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2017-fa.html
، keyvanara@mng.mui.ac.ir
چکیده: (10745 مشاهده)
مقدمه: امروزه با پدیدار شدن نهادی به نام دانشگاه که مسؤولیت تربیت علمی و اخلاقی نسل تحصیل کرده و متخصص را به عهده دارد، دیگر ابعاد سرقت علمی به افراد خاصی محدود نمیماند و در واقع هر نوع چشمپوشی از این عمل بهخصوص در عرصه دانشگاهی، چه بسا نتایجی هولناک در پی داشته باشد. بنابراین شایسته است برای پیشگیری از روند رو به رشد پدیده تقلب علمی به ریشهها پرداخت. لذا مطالعه حاضر با هدف شناخت آسیبها و دلایل مؤثر بر شکلگیری تقلب و سرقت علمی به تجربیات صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه پرداخته است.
روشها: روش مطالعه کیفی است که با استفاده از مصاحبه عمیق انجام شده است. شرکتکنندگان صاحبنظرانی از اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 90-89 بودند. از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. حجم نمونه به اشباع اطلاعات بستگی داشت.
نتایج: علل مؤثر در شکلگیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی در پنج گروه فرهنگی، پرورشی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی به دست آمدند.
نتیجهگیری: نتایج در دو گروه عوامل درونی و بیرونی دستهبندی شدند. عوامل درونی مربوط به استعدادها، ادراک و دریافتهای خود شخص از طریق کانالهای خانواده و جامعه بودند. عوامل بیرونی نیز از محیط اطراف بر عملکرد شخص در انجام کار پژوهشی نیرو وارد میکنند. در این مورد شخص در ارتکاب تخلف به طور اختیاری و غیر اختیاری، از محیط تأثیر میگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/12/17 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول