دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1073-1063 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ojaghi R, keyvanara M, cheshmeh sohrabi M, papi A. Pathology Analysis of Plagiarism: A Qualitative Research. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1063-1073
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2017-fa.html
اجاقی رضوان، کیوان آرا محمود، چشمه سهرابی مظفر، پاپی احمد. تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی:بر اساس یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1063-1073

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2017-fa.html


، keyvanara@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (10776 مشاهده)
مقدمه: امروزه با پدیدار شدن نهادی به نام دانشگاه که مسؤولیت تربیت علمی و اخلاقی نسل تحصیل کرده و متخصص را به عهده دارد، دیگر ابعاد سرقت علمی به افراد خاصی محدود نمی‌ماند و در واقع هر نوع چشم‌پوشی از این عمل به­خصوص در عرصه دانشگاهی، چه بسا نتایجی هولناک در پی داشته باشد. بنابراین شایسته است برای پیشگیری از روند رو به رشد پدیده تقلب علمی به ریشه‌ها پرداخت. لذا مطالعه حاضر با هدف شناخت آسیب‌ها و دلایل مؤثر بر شکل‌گیری تقلب و سرقت علمی به تجربیات صاحب‌نظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه پرداخته است. روش‌ها: روش مطالعه کیفی است که با استفاده از مصاحبه عمیق انجام شده است. شرکت‌کنندگان صاحب‌نظرانی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 90-89 بودند. از روش نمونه‌گیری هدف‌مند استفاده شد. حجم نمونه به اشباع اطلاعات بستگی داشت. نتایج: علل مؤثر در شکل‌گیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی در پنج گروه فرهنگی، پرورشی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی به دست آمدند. نتیجه‌گیری: نتایج در دو گروه عوامل درونی و بیرونی دسته‌بندی شدند. عوامل درونی مربوط به استعدادها، ادراک و دریافت‌های خود شخص از طریق کانال‌های خانواده و جامعه بودند. عوامل بیرونی نیز از محیط اطراف بر عملکرد شخص در انجام کار پژوهشی نیرو وارد می‌کنند. در این مورد شخص در ارتکاب تخلف به طور اختیاری و غیر اختیاری، از محیط تأثیر می‌گیرد.
واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، تقلب، سرقت علمی
متن کامل [PDF 310 kb]   (3654 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/12/17 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education