Motallebnejad M, Madani Z, Ahmadi E, Hosseini S R. The Viewpoints of Dentists Graduated from Babol Dental School about Their Professional Capability. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :139-145
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-197-fa.html
مطلب نژاد مینا، مدنی زهراسادات، احمدی احسانه، حسینی سیدرضا. نظرات دانشآموختگان دانشکده دندانپزشکی بابل نسبت به توانمندیهای حرفهای خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :139-145
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-197-fa.html
چکیده: (23715 مشاهده)
مقدمه: برای نیل به اهداف آموزش بالینی کارآمد، لازم است وضعیت موجود آموزش به صورت مستمر ارزیابی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود. هدف از این پژوهش، تعیین نظرات و رضایت دانشآموختگان دانشکده دندانپزشکی بابل نسبت به توانمندیهای حرفهایشان میباشد.
روشها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، بین کلیه دانشآموختگان رشته دندانپزشکی ورودیهای 76 و77، (45 نفر) پرسشنامهای پایا و روا، شامل 97 سؤال منطبق براهداف برنامه آموزشی بالینی دندانپزشکی توزیع و نظرات آنان در مورد توانمندیشان جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS با محاسبه میانگین و انحراف معیار و آزمونهای t-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین امتیاز کل توانمندی حرفهای 11/20±02/132 از 180 امتیاز بود. درس پریو و درس پروتز ثابت، به ترتیب، حداقل و حداکثر درصد امتیاز را در گروهها دریافت نمود. میانگین امتیاز توانمندی حرفهای در آقایان بیشتر از خانمها بود. میانگین امتیاز توانمندی با سال ورود به دانشگاه و سهمیه قبولی و وضعیت تأهل ارتباطی نداشت.
نتیجهگیری: نظر دانشآموختگان مورد مطالعه در مورد توانمندیهای حرفهای خود تا حد زیادی نشاندهنده عدم رضایت آنها از توانمندیهای عملی کسب شده، و در نتیجه وجود نقاط ضعفی در روش آموزش بالینی بود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24