دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1384 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 145-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motallebnejad M, Madani Z, Ahmadi E, Hosseini S R. The Viewpoints of Dentists Graduated from Babol Dental School about Their Professional Capability. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :139-145
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-197-fa.html
مطلب ‌نژاد مینا، مدنی زهراسادات، احمدی احسانه، حسینی سیدرضا. نظرات دانش‌آموختگان دانشکده دندان‌پزشکی بابل نسبت به توانمندی‌های حرفه‌ای خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :139-145

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-197-fa.html


چکیده:   (22981 مشاهده)
مقدمه: برای نیل به اهداف آموزش بالینی کارآمد، لازم است وضعیت موجود آموزش به صورت مستمر ارزیابی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود. هدف از این پژوهش، تعیین نظرات و رضایت دانش‌آموختگان دانشکده دندان‌پزشکی بابل نسبت به توانمندی‌های حرفه‌ای‌شان می‌باشد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، بین کلیه دانش‌آموختگان رشته دندان‌پزشکی ورودی‌های 76 و77، (45 نفر) پرسشنامه‌ای پایا و روا، شامل 97 سؤال منطبق براهداف برنامه آموزشی بالینی دندان‌پزشکی توزیع و نظرات آنان در مورد توانمندیشان جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS با محاسبه میانگین و انحراف معیار و آزمون‌های t-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین امتیاز کل توانمندی حرفه‌ای 11/20±02/132 از 180 امتیاز بود. درس پریو و درس پروتز ثابت، به ترتیب، حداقل و حداکثر درصد امتیاز را در گروه‌ها دریافت نمود. میانگین امتیاز توانمندی حرفه‌ای در آقایان بیشتر از خانم‌ها بود. میانگین امتیاز توانمندی با سال ورود به دانشگاه و سهمیه قبولی و وضعیت تأهل ارتباطی نداشت. نتیجه‌گیری: نظر دانش‌آموختگان مورد مطالعه در مورد توانمندی‌های حرفه‌ای خود تا حد زیادی نشان‌دهنده عدم رضایت آنها از توانمندی‌های عملی کسب شده، و در نتیجه وجود نقاط ضعفی در روش آموزش بالینی ‌بود.
متن کامل [PDF 184 kb]   (2765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education