Kamkarhaghighi M, Ghazisaedi M, Meraji M, Ramezan ghorbani N, Kimiafar K. Comparison Of Open Source Learning Management Softwares And Presenting A Native Evaluation Tool. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4) :398-407
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1750-fa.html
کامکار حقیقی مهران، قاضی سعیدی مرجان، معراجی مرضیه، رمضان قربانی ناهید، کیمیافر خلیل. مقایسه نرمافزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز در آموزش الکترونیک، و ارائه یک ابزار ارزیابی بومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :398-407
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1750-fa.html
، kamkar@tums.ac.ir
چکیده: (14278 مشاهده)
مقدمه: امروزه تمامی مؤسسات آموزشی تلاش میکنند تا آموزش الکترونیک را، در ساختارشان به کار گیرند. این تلاش با موانعی از قبیل هزینه، زمان، پشتیبانی و غیره به تأخیر میافتد، لذا به کارگیری نرمافزارهای کد منبع باز میتواند تا حدی بر استفاده ما از این فناوری کمک کند. این مطالعه به مقایسه ویژگیهای راهبردی چند «نرمافزار مدیریت یادگیری کد منبع باز» برای برطرف کردن نیازهای آموزشی می پردازد. روشها: ابزار ارزیابی بر اساس 118 ویژگی ضروری برای یک نرمافزار مدیریت یادگیری طراحی شد. سپس پنج نرمافزار مدیریت یادگیری کد منبع باز که نسبتا معروف هستند را بر اساس متغیرهای موجود در این ابزار مقایسه شدند. نرمافزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز مورد بررسی عبارتند از: Moodle ,Olat,Dokeos, ILIAS و Docebo. نتایج: اکثر نرمافزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز آموزشی دارای ویژگیهای عملیاتی از جمله ارتباطات جمعی - مدیریت طرح درسها و دانشجویان، و شخصیسازی میباشند ولی در جزییات با یکدیگر تفاوت دارند. نتیجهگیری: نرمافزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز در بسیاری از موارد شباهتها و در برخی جنبهها تفاوتهایی با یکدیگر دارند. اما به طور کلی انتخاب یک نرمافزار مدیریت یادگیری کد منبع باز از میان دیگر نرمافزارها بستگی به ویژگیهای مورد نیاز سازمان آموزشی دارد. در این مطالعه ویژگیهای یک نرمافزار مدیریت یادگیری کد منبع باز مناسب ارائه شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1390/5/28 | پذیرش: 1390/8/8 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول