[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 398-407 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نرم‌افزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز در آموزش الکترونیک، و ارائه یک ابزار ارزیابی بومی
مهران کامکار حقیقی، مرجان قاضی سعیدی، مرضیه معراجی، ناهید رمضان قربانی، خلیل کیمیافر
، kamkar@tums.ac.ir
چکیده:   (12050 مشاهده)
مقدمه: امروزه تمامی مؤسسات آموزشی تلاش می‌کنند تا آموزش الکترونیک را، در ساختارشان به کار گیرند. این تلاش با موانعی از قبیل هزینه، زمان، پشتیبانی و غیره به تأخیر می‌افتد، لذا به کارگیری نرم‌افزار‌های کد منبع باز می‌تواند تا حدی بر استفاده ما از این فناوری کمک کند. این مطالعه به مقایسه ویژگی‌های راهبردی چند «نرم‌افزار مدیریت یادگیری کد منبع باز» برای برطرف کردن نیازهای آموزشی می پردازد. روش‌ها: ابزار ارزیابی بر اساس 118 ویژگی‌ ضروری برای یک نرم‌افزار مدیریت یادگیری طراحی شد. سپس پنج نرم‌افزار مدیریت یادگیری کد منبع باز که نسبتا معروف هستند را بر اساس متغیرهای موجود در این ابزار مقایسه شدند. نرم‌افزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز مورد بررسی عبارتند از: Moodle ,Olat,Dokeos, ILIAS و Docebo. نتایج: اکثر نرم‌افزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز آموزشی دارای ویژگی‌های عملیاتی از جمله ارتباطات جمعی - مدیریت طرح درس‌ها و دانشجویان، و شخصی‌سازی می‌باشند ولی در جزییات با یکدیگر تفاوت دارند. نتیجه‌گیری: نرم‌افزار‌های مدیریت یادگیری کد منبع باز در بسیاری‌ از موارد شباهت‌ها و در برخی‌ جنبه‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اما به طور کلی‌ انتخاب‌ یک‌ نرم‌افزار مدیریت یادگیری کد منبع باز از میان‌ دیگر نرم‌افزارها بستگی‌ به‌ ویژگی‌های مورد نیاز سازمان آموزشی دارد. در این مطالعه ویژگی‌های یک نرم‌افزار مدیریت یادگیری کد منبع باز مناسب ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: نرم‌افزار مدیریت یادگیری کد منبع باز، آموزش الکترونیک؛ آموزش از راه دور.
متن کامل [PDF 429 kb]   (2611 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۸/۸
ابزار ارزشیابی پنج نرم افزار کد منبع باز به همراه نتایج ارزشیابی [DOCX 35 KB]  (723 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamkarhaghighi M, Ghazisaedi M, Meraji M, Ramezan ghorbani N, Kimiafar K. Comparison of Open Source Learning Management Softwares and Presenting a Native Evaluation Tool. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (4) :398-407
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1750-fa.html

کامکار حقیقی مهران، قاضی سعیدی مرجان، معراجی مرضیه، رمضان قربانی ناهید، کیمیافر خلیل. مقایسه نرم‌افزارهای مدیریت یادگیری کد منبع باز در آموزش الکترونیک، و ارائه یک ابزار ارزیابی بومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :398-407

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1750-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3974