[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 142-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک از عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال: پژوهش کیفی
افسانه طلایی، داوود حکمت پو
، afsanehtalaeii@yahoo.com
چکیده:   (10703 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پزشکی به عنوان بخشی از کار روزانه و به منظور ارتقای خدمات پزشکی نیازمند یادگیری فعال هستند. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال، انجام شد. روش‌ها: این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش کیفی و با بهره‌گیری از رویکرد تحلیل محتوی انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با نمونه‌گیری هدف‌مند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونه‌گیری نظری ادامه یافت. تعداد 20 نفر در مدت 2 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسه ای، استفاده گردید. نتایج: در این مطالعه شرایط آموزشی، شرایط فردی و شرایط محیطی به عنوان درون‌مایه‌های اصلی عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال و برنامه‌ریزی مناسب درسی، کیفیت تدریس، محرک‌های روحی – روانی، باورها، توانمندی‌های فردی، مهارت‌های یادگیری، تأثیر اطرافیان، حمایت مالی و محیط مناسب به عنوان زیر طبقات استخراج گردید. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که یادگیری فعال یک موضوع کاملاً فردی و وابسته مطلق به توانمندی‌های فردی نیست؛ بلکه نیازمند فراهم بودن شرایط آموزشی و محیطی نیز هست.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، پزشکی، دانشجو، یادگیری فعال
متن کامل [PDF 301 kb]   (2191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1390/3/12 | پذیرش: 1390/7/11 | انتشار: 1391/2/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talaei A, Hekmatpoo D. Exploration of Arak Medical Students’ Experiences on Effective Factors in Active Learning: A Qualitative Research. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (2) :131-142
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1668-fa.html

طلایی افسانه، حکمت پو داوود. تبیین تجارب دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک از عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال: پژوهش کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (2) :142-131

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1668-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374