Talaei A, Hekmatpoo D. Exploration of Arak Medical Students’ Experiences on Effective Factors in Active Learning: A Qualitative Research. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (2) :131-142
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1668-fa.html
طلایی افسانه، حکمت پو داوود. تبیین تجارب دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک از عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال: پژوهش کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (2) :131-142
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1668-fa.html
، afsanehtalaeii@yahoo.com
چکیده: (11291 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پزشکی به عنوان بخشی از کار روزانه و به منظور ارتقای خدمات پزشکی نیازمند یادگیری فعال هستند. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال، انجام شد.
روشها: این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش کیفی و با بهرهگیری از رویکرد تحلیل محتوی انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با نمونهگیری هدفمند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونهگیری نظری ادامه یافت. تعداد 20 نفر در مدت 2 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسه ای، استفاده گردید.
نتایج: در این مطالعه شرایط آموزشی، شرایط فردی و شرایط محیطی به عنوان درونمایههای اصلی عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال و برنامهریزی مناسب درسی، کیفیت تدریس، محرکهای روحی – روانی، باورها، توانمندیهای فردی، مهارتهای یادگیری، تأثیر اطرافیان، حمایت مالی و محیط مناسب به عنوان زیر طبقات استخراج گردید.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که یادگیری فعال یک موضوع کاملاً فردی و وابسته مطلق به توانمندیهای فردی نیست؛ بلکه نیازمند فراهم بودن شرایط آموزشی و محیطی نیز هست.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/3/12 | پذیرش: 1390/7/11 | انتشار: 1391/2/26 | انتشار الکترونیک: 1391/2/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول