مقدمه: با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری و فواید روشهای نوین تدریس، به خصوص روش بحث گروهی، این تحقیق با هدف مقایسه تأثیر آموزش بالینی با دو روش آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی با روش سنتی، بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی روی 28 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی کاشان که در سال 1388 کارآموزی داخلی-جراحی 2 را میگذراندند، انجام شد. دانشجویان در دو گروه تجربی (آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی) و شاهد (روش سنتی) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها دربردارنده اطلاعات فردی، یک سؤال در مورد رضایت از روش تدریس و نیز یک آزمون چند گزینهای بود که یک و سه هفته بعد از کارآموزی به عمل آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای t وابسته و مستقل و smirnoff kolmograph تجزیه تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمرات در آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی نسبت به روش سنتی افزایش بیشتری داشت (9/1±8/16 در مقابل 25/2±26/13). میانگین نمرات دو گروه در پایان هفته سوم بیش از هفته اول بود (05/0p=) و دانشجویان از آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی بیش از روش سنتی رضایت داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی یادگیری بهتر و پایدارتری حداقل تا سه هفته بعد از آموزش بالینی به همراه دارد. بنابراین کاربرد این روش جهت فعال کردن دانشجو و پایدار کردن یادگیری او، به مربیان پرستاری پیشنهاد میشود.
Adib-Hajbaghery M, MirBagher N, Heidari S. Clinical Nursing Education Based on Nursing Process and Group Discussion. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :728-734 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1535-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، میرباقر ندا، حیدری سعیده. کاربرد آموزش بالینی بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :728-734