[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) ::
جلد 11 شماره 7 صفحات 728-734 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد آموزش بالینی بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی در دانشجویان پرستاری
محسن ادیب حاج باقری، ندا میرباقر، سعیده حیدری
، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (12040 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری و فواید روش‌های نوین تدریس، به خصوص روش بحث گروهی، این تحقیق با هدف مقایسه تأثیر آموزش بالینی با دو روش آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی با روش سنتی، بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی روی 28 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی کاشان که در سال 1388 کارآموزی داخلی-جراحی 2 را می‌گذراندند، انجام شد. دانشجویان در دو گروه تجربی (آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی) و شاهد (روش سنتی) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها دربردارنده اطلاعات فردی، یک سؤال در مورد رضایت از روش تدریس و نیز یک آزمون چند گزینه‌ای بود که یک و سه هفته بعد از کارآموزی به عمل آمد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های t وابسته و مستقل و smirnoff kolmograph تجزیه تحلیل شد. نتایج: میانگین نمرات در آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی نسبت به روش سنتی افزایش بیشتری داشت (9/1±8/16 در مقابل 25/2±26/13). میانگین نمرات دو گروه در پایان هفته سوم بیش از هفته اول بود (05/0p=) و دانشجویان از آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی بیش از روش سنتی رضایت داشتند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی یادگیری بهتر و پایدارتری حداقل تا سه هفته بعد از آموزش بالینی به همراه دارد. بنابراین کاربرد این روش جهت فعال کردن دانشجو و پایدار کردن یادگیری او، به مربیان پرستاری پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، بحث گروهی، آموزش سنتی، دانشجویان پرستاری، رضایت‌مندی
متن کامل [PDF 266 kb]   (2271 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۶/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, MirBagher N, Heidari S. Clinical Nursing Education Based on Nursing Process and Group Discussion. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (7) :728-734
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1535-fa.html

ادیب حاج باقری محسن، میرباقر ندا، حیدری سعیده. کاربرد آموزش بالینی بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :728-734

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1535-fa.html



دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977