Hemmati maslakpak M, khalilzadeh H. Nursing Students’ Perspectives On Effective Clinical Education: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7) :718-727
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1460-fa.html
، hemmatma@yahoo.com
چکیده: (13548 مشاهده)
مقدمه: هدف آموزش بالینی اثربخش ارتقای تفکر انتقادی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان نسبت به تواناییهایشان در انجام مسؤولیتهای حرفهای است. علیرغم انجام مطالعات کمّی متعدد، هنوز هم این مفهوم به روشنی تبیین نشده است. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان پرستاری از مفهوم آموزش بالینی اثربخش است. روشها: یک پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوای مرسوم، جهت رسیدن به هدف انجام شد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند و گروههای متمرکز با شرکت 23 دانشجوی پرستاری انجام گردید. نمونهگیری با روش مبتنی بر هدف از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، صورت پذیرفت. نتایج: سه طبقه و محور مربوط به دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به آموزش بالینی اثربخش از مفاهیم استخراج شد: 1- عوامل مربوط به مدرس بالینی 2- عوامل مربوط به محیط یادگیری 3- عوامل مربوط به فراگیر، که هر یک از این طبقات دارای زیرطبقاتی بودند. نتیجهگیری: آموزش بالینی اثربخش، نیازمند تأمین امکانات، تجهیزات محیط بالینی، به کارگیری مهارتهای ارتباطی و توانایی به کارگیری دانش در عمل توسط مدرسان بالینی توانمند و مدیر برای ارتقای انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1389/11/26 | پذیرش: 1390/7/28 | انتشار: 1390/11/26 | انتشار الکترونیک: 1390/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول