[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) ::
جلد 11 شماره 7 صفحات 718-727 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی
معصومه همتی مسلک پاک، حمیده خلیل زاده
، hemmatma@yahoo.com
چکیده:   (10705 مشاهده)
مقدمه: هدف آموزش بالینی اثربخش ارتقای تفکر انتقادی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان نسبت به توانایی‌هایشان در انجام مسؤولیت‌های حرفه‌ای است. علی‌رغم انجام مطالعات کمّی متعدد، هنوز هم این مفهوم به روشنی تبیین نشده است. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان پرستاری از مفهوم آموزش بالینی اثربخش است. روش‌ها: یک پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوای مرسوم، جهت رسیدن به هدف انجام شد. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه‌ساختارمند و گروه‌های متمرکز با شرکت 23 دانشجوی پرستاری انجام گردید. نمونه‌گیری با روش مبتنی بر هدف از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، صورت پذیرفت. نتایج: سه طبقه و محور مربوط به دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به آموزش بالینی اثربخش از مفاهیم استخراج شد: 1- عوامل مربوط به مدرس بالینی 2- عوامل مربوط به محیط یادگیری 3- عوامل مربوط به فراگیر، که هر یک از این طبقات دارای زیرطبقاتی بودند. نتیجه‌گیری: آموزش بالینی اثربخش، نیازمند تأمین امکانات، تجهیزات محیط بالینی، به کارگیری مهارت‌های ارتباطی و توانایی به کارگیری دانش در عمل توسط مدرسان بالینی توانمند و مدیر برای ارتقای انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری است.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی اثربخش، دانشجویان پرستاری، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 238 kb]   (1939 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۰/۷/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hemmati maslakpak M, khalilzadeh H. Nursing Students’ Perspectives on Effective Clinical Education: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (7) :718-727
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1460-fa.html

همتی مسلک پاک معصومه، خلیل زاده حمیده. آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :718-727

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1460-fa.html



دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937