مهارت ها و عادات مطالعه دانشجویان پزشکی زنجان
|
عباس علی نوریان*، نورالدین موسوی نسب، آرزو فهری، اکبر محمدزاده |
|
|
چکیده: (18075 مشاهده) |
مقدمه br> دانشجویان پزشکی در طول تحصیل با حجم بسیار متنوعی از مطالب درسی روبرو هستند که مطالعه آنها نیازمند صرف زمان و داشتن برنامه درسی منظم میباشد. هدف این پژوهش، تعیین وضعیت عادات و مهارتهای مطالعهای دانشجویان پزشکی زنجان بود.روشها br> در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان رشته پزشکی زنجان (220 نفر) در تمامی مقاطع در سال 1383 انتخاب شدند. پرسشنامهای پایا و روا شامل مشخصات دموگرافیک و 24 سوال با مقیاس لیکرت 5 نقطهای از کاملاموافقم تا کاملا مخالفم، به صورت جمعایفا توزیع گردید. نمره کمتر نشاندهنده مهارت و عادت مطالعه مناسبتر بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS به صورت محاسبه میانه و آزمونهای من- ویتنی و کروسکال والیس انجام شد. br>نتایج br> میانه نمرات کسب شده برای هر یک از مهارتها و عادات مطالعه در زمینه مدیریت زمان 75/2، تمرکز حین مطالعه 25/2، سرعت مطالعه 2، یادداشتبرداری مطالعه 75/1، عادات مطالعه 75/1 و درک مطلب 5/1 از حداکثر 4 بود. دانشجویان پسر در تمرکز حین مطالعه، مدیریت زمان و درک مطلب بطور معنیداری وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان دختر داشتند. در مدیریت زمان دانشجویان مقطع کارورزی وضعیت بهتری نسبت به سایر مقاطع داشتند. میانه نمرات مهارتها و عادات مطالعه در وضعیتهای مختلف با محل سکونت اختلاف معنیدار نداشت.نتیجهگیری: دانشجویان پزشکی در زمینههای عادات مطالعه، درک مطلب و یادداشتبرداری وضعیت مناسبتری داشتند و در بعضی مهارتها، وضعیت دانشجویان پسر بهتر بود. آموزش مهارتها و عادات مطالعه به صورت واحد درسی و یا برگزاری کارگاه میتواند در یادگیری بهتر متون درسی دانشجویان کمک نماید. |
|
واژههای کلیدی: مهارتهای مطالعه، عادات مطالعه، مدیریت زمان، سرعت مطالعه، تمرکز حین مطالعه، دانشجویان پزشکی |
|
متن کامل [PDF 212 kb]
(4637 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|