Nourian A A, Mousavinasab N, Fahri A, Mohammadzadeh A. Medical Students’ Study Skills And Habits In Zanjan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :101-107
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-144-fa.html
چکیده: (18664 مشاهده)
مقدمه دانشجویان پزشکی در طول تحصیل با حجم بسیار متنوعی از مطالب درسی روبرو هستند که مطالعه آنها نیازمند صرف زمان و داشتن برنامه درسی منظم میباشد. هدف این پژوهش، تعیین وضعیت عادات و مهارتهای مطالعهای دانشجویان پزشکی زنجان بود.روشها در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان رشته پزشکی زنجان (220 نفر) در تمامی مقاطع در سال 1383 انتخاب شدند. پرسشنامهای پایا و روا شامل مشخصات دموگرافیک و 24 سوال با مقیاس لیکرت 5 نقطهای از کاملاموافقم تا کاملا مخالفم، به صورت جمعایفا توزیع گردید. نمره کمتر نشاندهنده مهارت و عادت مطالعه مناسبتر بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS به صورت محاسبه میانه و آزمونهای من- ویتنی و کروسکال والیس انجام شد.نتایج میانه نمرات کسب شده برای هر یک از مهارتها و عادات مطالعه در زمینه مدیریت زمان 75/2، تمرکز حین مطالعه 25/2، سرعت مطالعه 2، یادداشتبرداری مطالعه 75/1، عادات مطالعه 75/1 و درک مطلب 5/1 از حداکثر 4 بود. دانشجویان پسر در تمرکز حین مطالعه، مدیریت زمان و درک مطلب بطور معنیداری وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان دختر داشتند. در مدیریت زمان دانشجویان مقطع کارورزی وضعیت بهتری نسبت به سایر مقاطع داشتند. میانه نمرات مهارتها و عادات مطالعه در وضعیتهای مختلف با محل سکونت اختلاف معنیدار نداشت.نتیجهگیری: دانشجویان پزشکی در زمینههای عادات مطالعه، درک مطلب و یادداشتبرداری وضعیت مناسبتری داشتند و در بعضی مهارتها، وضعیت دانشجویان پسر بهتر بود. آموزش مهارتها و عادات مطالعه به صورت واحد درسی و یا برگزاری کارگاه میتواند در یادگیری بهتر متون درسی دانشجویان کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25