مقدمه: سبک تدریس اساتید در ارتقای میزان یادگیری موثر است. دستیابی به چنین هدف مهمی مستلزم این است که مدرسان در سبکهای تدریس خود از شیوههای متفاوت استفاده کنند. این مطالعه با هدف تعیین سبکهای تدریس اساتید مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.
روشها: در یک مطالعه توصیفی در سال 1387، تعداد 74 استاد علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سبک تدریس پراشنیگ (TSA) شامل 61 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت میانگین، انحراف معیار در نرمافزار SPSS انجام شد.
نتایج: در حیطه روشهای تدریس(2/93) درصد، در حیطه راهبردهای مدیریت (3/97) درصد، درحیطه محیط کلاس(6/71) درصد، و در حیطه فنون برنامهریزی (6/98) درصد اساتید از سبک انعطافپذیر استفاده کردهاند.
نتیجهگیری: توصیه میشود سبکهای تدریس اساتید برمبنای سبکهای ترجیحی دانشجویان انتخاب شود و کارگاههای آموزشی در زمینه آشنایی اساتید با سبکهای تدریس برگزار گردد.
Haghani F, Chavoshi E, Valiani A, Yarmohammadian M H. Teaching Styles of Teachers in Basic Sciences Classes in Medical School of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :943-949 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1122-fa.html
حقانی فریبا، چاوشی الهام، والیانی علی، یار محمدیان محمدحسین. سبکهای تدریس اساتید مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :943-949