Heravi M, Jadid Milani M, Rejeh N. The Effect Of Lecture And Focus Group Teaching Methods On Nursing Students Learning In Community Health Course. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :55-60
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-11-fa.html
هروی کریموی * مجیده، جدیدمیلانی مریم، رژه ناهید. تاثیر روش های آموزش سخنرانی و تفحص گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در درس بهداشت جامعه (1). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :55-60
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-11-fa.html
چکیده: (25656 مشاهده)
مقدمه در کشور ما روشهای نوین تدریس در دانشجویان پرستاری کمتر مورد توجه واقع شده است. با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری و استفاده موفقیت آمیز از روشهای نوین تدریس، بخصوص تفحص گروهی، این تحقیق به منظور تعیین مقایسهای تاثیر روشهای آموزش سخنرانی و تفحص گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در درس بهداشت جامعه (یک) در دانشگاه شاهد سال 81-1380 انجام گرفت.روشها این پژوهش، مطالعه نیمه تجربی است که به صورت سرشماری بر روی 49 دانشجوی پرستاری دریافتکننده واحد بهداشت جامعه (یک) در سال 1380 انجام گرفت. پس از همسانی متغیرهای: سن، جنس، معدل ترم گذشته و استفاده از خوابگاه، به صورت تصادفی در دو گروه: 24 نفر تدریس به شیوه تفحص گروهی و 25 نفر تدریس به شیوه سخنرانی قرار گرفتند. یک مدرس در ساعت صبح در طی 16 جلسه 105 دقیقهای به آنها آموزش داد. ابزار گردآوری دادهها فرم اطلاعات دموگرافیک و آزمون بهداشت جامعه به صورت چهار گزینهای بود که در اولین جلسه درس فرم اطلاعات و پیشآزمون و در جلسه نهایی پسآزمون از دانشجویان به عمل آمد. دادهها با نرمافزار SPSS-9.5 و نتایج به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و مقایسه گروهها با آزمون منویتنی (Mann Withney) و ساین (Sign) انجام شد.نتایج میزان یادگیری در هر دو گروه تدریس به شیوه سخنرانی و تفحص گروهی افزایش معنیداری یافته بود ولی میزان یادگیری در گروه تفحص گروهی از گروه تدریس به روش سخنرانی بطور معنیداری بیشتر بود. معدل ترم گذشته در گروه تدریس به شیوه سخنرانی با میزان یادگیری همبستگی متوسط مثبت داشت.بحث شیوه تفحص گروهی با توجه به فعال کردن دانشجو در یادگیری، رشد مهارتهای اجتماعی، برقراری ارتباط در فراگیران میتواند جایگزین شیوه آموزشی به روش سخنرانی شود. به مدرسان و برنامهریزان آموزش پرستاری پیشنهاد میشود که در آموزش دانشجویان، آن را بکار گرفته و برای شناخت نقاط ضعف و قوت آن مطالعات بیشتری انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/3/26 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26