دوره 9، شماره 1 - ( 5-1388 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 19-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barkhordary M, Jalalmanesh S, Mahmodi M. The Relationship between Critical Thinking Disposition and Self Esteem in Third and Forth Year Bachelor Nursing Students . Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :13-19
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-925-fa.html
برخورداری معصومه، جلال منش شمس‌الملوک، محمودی محمود. ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (1) :13-19

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-925-fa.html


، barkhordary.m@gmail.com
چکیده:   (23110 مشاهده)
مقدمه: داشتن تفکر انتقادی نیازمند شخصیتی هوشیار و با قدرت تصمیم‌گیری است که از شاخصه‌های عزّت نفس می‌باشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه همبستگی با تعداد 170 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید صدوقی و آزاد اسلامی شهر یزد در سال 1387 بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش: بخش اول، مشخصات دموگرافیک؛ بخش دوم، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و بخش سوم، پرسشنامه عزّت نفس روزنبرگ (Rosenberg) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی و میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان (8/81 درصد) دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند و عزت نفس آنان (5/73 درصد) در حد متوسط بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس، ارتباط معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: دانشجویان با عزت نفس بالاتر از گرایش به تفکر انتقادی مطلوب‌تری برخوردار و ارتباط مستقیم و مثبتی بین این دو ویژگی وجود داشت. لازم است اعضای هیأت علمی، عزّت نفس کافی برای انجام قضاوت و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف بالینی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نمایند.
متن کامل [PDF 211 kb]   (6087 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2023 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education