Salehi S, Hassan Zahrayi R, Ghazavi Z, Amini P, Ziaei S. The Characteristics Of Effective Clinical Teachers As Perceived By Nursing Faculty And Students. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :37-44
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-9-fa.html
صالحی شایسته، حسن زهرایی روشنک، قضاوی زهره، امینی پروانه، ضیائی شهره. مقایسه ویژگی های مدرسین بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :37-44
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-9-fa.html
چکیده: (20377 مشاهده)
مقدمه تدریس بالینی، یکی از مهمترین بخشهای فرایند آموزش پرستاری و مامایی است، زیرا، قسمت اعظم یادگیریهای حرفهای در بالین تکمیل میگردد. بدین لحاظ، اثربخشی تدریس بالینی و ویژگیهای مدرس اثربخش مورد توجه بسیاری از محققین پرستاری و مامایی در دنیا بوده است. این مطالعه به منظور تعیین و مقایسه ویژگیهای مدرسین بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفته است.روشها در یک مطالعه ترکیبی، به صورت کیفی و کمی، در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 93 مدرس و 475 دانشجو در سال1381مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله اول با روش دلفی و با استفاده از مصاحبه با دانشجویان و مدرسین، دیدگاهها درمورد ویژگیها تعیین و سپس پرسشنامهای با 56 سؤال و در پنج حیطه شامل: ویژگیهای حرفهای، شخصی، ارتباطی، تدریس و ارزشیابی با مقیاس رتبهبندی 1 تا 7 تدوین گردید. در مرحله دوم، با استفاذه از پرسشنامه تدوین شده، نظرات دانشجویان و مدرسین تعیین شد. نتایج با نرمافزار SPSS به صورت میانگین و انحراف معیار و با آزمون T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج میانگین امتیازات دانشجویان برای ویژگیهای مدرسین بالینی اثربخش 98/0±15/6 و میانگین امتیازات مدرسین برای این ویژگیها 48/0±19/6 که تفاوت آنها از لحاظ آماری معنیدار بود. مهمترین ویژگی از نظر دانشجویان و مدرسین، مسوولیتپذیری در مقابل اعمال خود و کمترین امتیاز، برای ویژگی آموزش به کارکنان بخش بود.بحث کلیه ویژگیهای مطرح شده در پرسشنامه مورد تایید دانشجویان و مدرسین قرار گرفت. به علاوه، میانگین امتیازات از نظر مدرسین بیشتر از دانشجویان بود. توصیه میشود این ویژگیها بیشتر مورد توجه مدرسین قرار گرفته و ارزشیابی مدرسین نیز با استفاده از این ویژگیها صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/3/26 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26