Bakhshi F, Antikchi M, Namjou Z, Heydari S. Developing a Training Package for New Nursing Students:
The Rooyesh Course. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :177-185
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5818-fa.html
بخشی فاطمه، آنتیک چی مهناز، نامجو زهرا، حیدری سارا. طراحی بسته آموزشی دوره آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری: دوره رویش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24
() :177-185
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5818-fa.html
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، S.heydari.287@gmail.com
چکیده: (249 مشاهده)
مقدمه: آشناسازی ناکافی دانشجویان پرستاری در زمان ورود به رشته میتواند به سردرگمی آنها و ترک تحصیل منجر شود. توسعه اصولی بسته آموزشی آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری جهت استفاده در یک دوره آشناسازی بدینمنظور، میتواند به کاهش چالشهای دانشجویان کمک کند. مطالعه حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری جهت اجرای دورهای با عنوان اختصاصی رویش انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر براساس مدل ADDIE در سال ۱۴۰۲ و در دانشکده پرستاری و مامایی شهید صدوقی انجام شد. این مطالعه مراحل تحلیل، طراحی و توسعه بسته آموزشی جهت دوره رویش را گزارش میکند. در مرحله تحلیل، تحلیل فراگیران برای تعیین عناوین بسته آموزشی آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری صورت گرفت. در مرحله طراحی، جهت تعیین اهداف دوره، جلسات بحث گروهی متمرکز برگزار و دادهها تحلیل شد. در این دو مرحله، جهت مدیریت دادههای کیفی از نرمافزار MAXQDA و جهت مدیریت دادههای کمی از نرمافزار SPSS استفاده شد. در مرحله توسعه محتوا، محتوای چندرسانهای براساس موضوعات استخراجی تدوین شد. در نهایت و بعد از جمعبندی، بسته آموزشی دانشجویان جدیدالورود پرستاری نهایی شد.
نتایج: در مرحله تحلیل فراگیران، شش مضمون اصلی از تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها استخراج شد که راهنمای تعیین موضوعات کلی بسته آموزشی بود. سپس، دانشجویان و اساتید پرستاری با تکمیل یک پرسشنامه پژوهشگرساخته، نظر خود را در مورد عناوین و ویژگیهای بسته اعلام کردند. تحلیل دادههای حاصل از بحث گروهی متمرکز در مرحله طراحی، به تعیین اهداف یادگیری در حیطههای شناختی، نگرشی و تعیین نظریه یادگیری غالب دوره رویش انجامید. در مرحله توسعه، ۲۵ عنوان جهت بسته آموزشی نهایی شد.
نتیجهگیری: بسته آموزشی طراحی شده، برای اجرای دوره رویش میتواند به دانشجویان در هدفگذاری، آیندهنگاری و ارتقای شخصی و حرفهای در طی چهار سال تحصیل کارشناسی پرستاری کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1403/8/30 | پذیرش: 1403/10/9 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول