XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshi F, Antikchi M, Namjou Z, Heydari S. Developing a Training Package for New Nursing Students: The Rooyesh Course. Iranian Journal of Medical Education 2024; 24 :177-185
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5818-fa.html
بخشی فاطمه، آنتیک چی مهناز، نامجو زهرا، حیدری سارا. طراحی بسته آموزشی دوره آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری: دوره رویش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1403; 24 () :177-185

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5818-fa.html


گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، S.heydari.287@gmail.com
چکیده:   (249 مشاهده)
مقدمه: آشناسازی ناکافی دانشجویان پرستاری در زمان ورود به رشته می­تواند به سردرگمی آنها و ترک تحصیل منجر شود. توسعه اصولی بسته آموزشی آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری جهت استفاده در یک دوره آشناسازی بدین‌منظور، می‌­تواند به کاهش چالش‌­های دانشجویان کمک کند. مطالعه حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری جهت اجرای دوره‌­ای با عنوان اختصاصی رویش انجام شد.

روش‌ها: مطالعه حاضر براساس مدل ADDIE در سال ۱۴۰۲ و در دانشکده پرستاری و مامایی شهید صدوقی انجام شد. این مطالعه مراحل تحلیل، طراحی و توسعه بسته آموزشی جهت دوره رویش را گزارش می‌­کند. در مرحله تحلیل، تحلیل فراگیران برای تعیین عناوین بسته آموزشی آشناسازی دانشجویان جدیدالورود پرستاری صورت گرفت. در مرحله طراحی، جهت تعیین اهداف دوره، جلسات بحث گروهی متمرکز برگزار و داده‌­ها تحلیل شد. در این دو مرحله، جهت مدیریت داده‌­های کیفی از نرم‌­افزار MAXQDA و جهت مدیریت داده­‌های کمی از نرم‌­افزار SPSS استفاده شد. در مرحله توسعه محتوا، محتوای چند­رسانه‌­ای براساس موضوعات استخراجی تدوین شد. در نهایت و بعد از جمع‌­بندی، بسته آموزشی دانشجویان جدیدالورود پرستاری نهایی شد.

نتایج: در مرحله تحلیل فراگیران، شش مضمون اصلی از تحلیل محتوای کیفی مصاحبه‌­ها استخراج شد که راهنمای تعیین موضوعات کلی بسته آموزشی بود. سپس، دانشجویان و اساتید پرستاری با تکمیل یک پرسشنامه پژوهشگرساخته، نظر خود را در مورد عناوین و ویژگی‌­های بسته اعلام کردند. تحلیل داده‌­های حاصل از بحث گروهی متمرکز در مرحله طراحی، به تعیین اهداف یادگیری در حیطه‌­های شناختی، نگرشی و تعیین نظریه یادگیری غالب دوره رویش انجامید. در مرحله توسعه، ۲۵ عنوان جهت بسته آموزشی نهایی شد.

نتیجه‌گیری: بسته آموزشی طراحی شده، برای اجرای دوره رویش می­تواند به دانشجویان در هدف­‌گذاری، آینده‌­نگاری و ارتقای شخصی و حرفه‌­ای در طی چهار سال تحصیل کارشناسی پرستاری کمک کند.
متن کامل [PDF 580 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1403/8/30 | پذیرش: 1403/10/9 | انتشار: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education