(استادیار)، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، babaeinmz2056@gmail.com
چکیده: (692 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی استاد راهنمای پایاننامه دانشجویان یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشجویان است که کمتر به آن توجه شده است. این مطالعه با هدف شناسایی اجزا و عناصر ابزار ارزیابی استاد راهنمای پایاننامه دانشجویان علوم پزشکی صورت پذیرفت. روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای متعارف در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. جهت انجام مطالعه، پس از مرور مقالات و متون موجود، سؤالات راهنمای مصاحبه در یک جلسه بحث گروهی با مشارکت تیم تحقیق طراحی گردید. دادهها با استفاده با مصاحبه ساختارمند (به صورت الکترونیک) و بحث گروهی با اساتید و دانشجویان، به روش نمونهگیری هدفمند از ذینفعان گردآوری گردید. جهت تحلیل دادهها، از مراحل پیشنهادی لادمن و گرانهیم (Lundman&Graneheim)استفاده شد. نتایج: در این پژوهش 22 نفر از اعضای هیأتعلمی و 10 نفر از دانشجویان مشارکت داشتند. از تحلیل دادهها گردآوری شده، 260 کد اولیه حاصل شد و پس از تحلیل نهایی در جلسات بحث گروهی، 50 کد در قالب سه طبقه دستهبندی شد. تعداد 9 کد در طبقه «توانمندی استاد راهنما »، تعداد 15 کد در طبقه «اخلاق عمومی» و تعداد 26 کد در طبقه «اخلاق حرفهای» به دست آمد. نتیجهگیری: در این پژوهش 50 عامل اصلی به عنوان عناصر و اجزاء ابزار ارزشیابی استاد راهنمای پایاننامه دانشجویان شناسایی شد، که میتواند در فرآیند ارزشیابی اساتید مورد استفاده قرار گیرد.
Fouladi Dehaghi B, Jahanifard E, Farshadzadeh Z, Abbasi Montazeri E, Maraghi E, Babaei Heydarabadi A. Exploring the Important elements in the evaluation of the thesis supervisor of medical students: A qualitative research. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :359-369 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5295-fa.html
فولادی دهقی بهزاد، جهانی فرد الهام، فرشادزاده زهرا، عباسی منتظری عفت، مراغی الهام، بابائی حیدرآبادی اکبر. تبیین عناصر مهم در ارزیابی استاد راهنمای پایاننامه دانشجویان
علوم پزشکی: یک پژوهش کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1400; 21 () :369-359