XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemiparast M, Negarandeh R, Ghafari R. Exploring the Experiences of Medical Residents from Clinical Decision- Making: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :321-334
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5267-fa.html
هاشمی پرست مینا، نگارنده رضا، غفاری رضا. تبیین تجارب دستیاران پزشکی از تصمیم‎گیری‎ بالینی: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :321-334

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5267-fa.html


(دانشیار)، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، ghafarir@gmail.com
چکیده:   (1287 مشاهده)
مقدمه: تصمیم‏گیری بالینی یک جزء اصلی عملکرد بالینی است که پیامد قضاوت بالینی صحیح است و اساس کار برای مراقبت از بیمار است. تصمیم‏گیری صحیح بیش از هر عاملی بر کیفیت ارائه خدمات به بیماران تأثیر می‏گذارد. انفجار دانش پزشکی و لزوم استقلال عملکرد دستیاران، تصمیم‏گیری بالینی در شرایط دشوار را برای آنان پیچیده‏تر نموده است؛ لذا این مطالعه با هدف تبیین تجارب دستیاران پزشکی از تصمیم‏گیری بالینی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‌کنندگان، دستیاران پزشکی سال اول تا چهارم شاغل در بیمارستان‏های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند که برای انتخاب آنان از روش نمونه‏گیری هدف‌مند با در نظر گرفتن حداکثر تنوع استفاده شد. داده‏ها از طریق مصاحبه‏های نیمه ساختار یافته انفرادی جمع‏آوری و به طور همزمان تحلیل شد. برای مدیریت تحلیل داده‏ها از نرم‌افزار MAXQDA-10 استفاده شد.
نتایج: تجارب دستیاران پزشکی از تصمیم‏گیری بالینی، در 3 طبقه اصلی شامل "نارسایی الزامات تصمیم‏گیری بالینی"، "الزام به تصمیم‌گیریِ مبتنی بر شرایط حاکم بر عرصه بالین" و " فقدان حمایت حرفه‏ای"سازمان‌دهی شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به این که تصمیم‏گیری بالینی در ساختاری متشکل از شرایط حاکم بر عرصه بالین، امکانات و تجهیزات موجود و نیز روابط حرفه‏ای در محیط کاری شکل می‏گیرد؛ لذا رفع چالش‏های مرتبط با تصمیم‌گیری بالینی مستلزم بسترسازی فرهنگی، آموزشی، حرفه‌ای و نیز بهبود روابط میان فردی است.
متن کامل [PDF 524 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education