keykha ٍ, keykha A. Identifying the Components of the Talent Management of faculty Members in Universities of Medical Sciences: A Meta-synthetic Study. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :189-207
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5186-fa.html
کیخا الهام، کیخا احمد. شناسایی مؤلفههای مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای علوم پزشکی: یک مطالعه فراترکیب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :189-207
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5186-fa.html
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، ahmadkeykha@ut.ac.ir
چکیده: (1336 مشاهده)
مقدمه: بیگمان مدیریت استعدادها بهویژه در دانشگاهها با توجه به نقش کانونی آنها در پاسخگویی به چالشهای پایان ناپذیر جهانی و توسعه کشورهای مختلف اهمیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس مطالعات انجام شده داخلی و خارجی است.
روشها: پژوهش حاضر، با استفاده از روش فراترکیب، جستجوی کلیدواژه مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی در پایگاههای اطلاعاتی داخلی: مگیران (Magiran)، پرتال جامع علوم انسانی، اس آی دی (SID) و پایگاههای خارجی: Scopus، Science Direct، Emerald، Google Scholar در بازه زمانی (1385-1399) و (2000-2020) به عمل آمد و پس از غربالگری و خوانش در نهایت 26 مقاله گزینش شدند.
نتایج: یافتههای مقالات با استفاده از روش هفت مرحلهای ساندولوسکی (Sandolowski) و بارسو (Barso) تحلیل شدند. بر این اساس، روی هم رفته 178مفهوم کلیدی، 20 زیرمقوله (استعدادیابی، رویکرد نظاممند به استعدادیابی، شناسایی شایستگیهای فردی و تخصصی، بازبینی و اصلاح نشانگرهای جذب، فرایند سیستماتیک در جذب، استعداد گزینی، توسعه سرمایه انسانی و توسعه شغلی اعضای هیأتعلمی، مدیریت منابع انسانی کارآمد، ارزیابی و پایش اثربخش، توسعه و بهروزرسانی زیرساختها، جانشینپروری، نگرش حمایتی به نگهداشت، نگهداشت حرفهای، سیاستهای مدیریتی-اجرایی در نگهداشت، فضاسازی رقابتی، عملکردگرایی، فرهنگ دانشگاهی استعدادپذیر و فرهنگ جمعی در دانشگاه) و 6 مقوله (شناسایی استعدادها، جذب استعدادها، توسعه و پرورش استعدادها، نگهداشت استعدادها، رقابتیسازی و عملکرد محوری، استقرار فرهنگ استعداد) دستهبندی شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای به دست آمده مبنی بر اهمیت مؤلفههای مدل مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی (نگهداشت استعداد، شناسایی استعداد، توسعه استعداد، جذب استعداد، رقابتی سازی و عملکرد محوری و استقرار فرهنگ استعداد) پیشنهاد می گردد سیاستگذاران نظام آموزشعالی سلامت نسبت به نگهداشت و توسعه استعدادها از طرق مختلف برنامهریزی نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1399/9/7 | پذیرش: 1399/12/23 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول