مقدمه: بیگمان مدیریت استعدادها بهویژه در دانشگاهها با توجه به نقش کانونی آنها در پاسخگویی به چالشهای پایان ناپذیر جهانی و توسعه کشورهای مختلف اهمیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس مطالعات انجام شده داخلی و خارجی است. روشها: پژوهش حاضر، با استفاده از روش فراترکیب، جستجوی کلیدواژه مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی در پایگاههای اطلاعاتی داخلی: مگیران (Magiran)، پرتال جامع علوم انسانی، اس آی دی(SID) و پایگاههای خارجی: Scopus، Science Direct، Emerald، Google Scholarدر بازه زمانی (1385-1399) و (2000-2020) به عمل آمد و پس از غربالگری و خوانش در نهایت 26 مقاله گزینش شدند. نتایج: یافتههای مقالات با استفاده از روش هفت مرحلهای ساندولوسکی (Sandolowski) و بارسو(Barso) تحلیل شدند. بر این اساس، روی هم رفته 178مفهوم کلیدی، 20 زیرمقوله (استعدادیابی، رویکرد نظاممند به استعدادیابی، شناسایی شایستگیهای فردی و تخصصی، بازبینی و اصلاح نشانگرهای جذب، فرایند سیستماتیک در جذب، استعداد گزینی، توسعه سرمایه انسانی و توسعه شغلی اعضای هیأتعلمی، مدیریت منابع انسانی کارآمد، ارزیابی و پایش اثربخش، توسعه و بهروزرسانی زیرساختها، جانشینپروری، نگرش حمایتی به نگهداشت، نگهداشت حرفهای، سیاستهای مدیریتی-اجرایی در نگهداشت، فضاسازی رقابتی، عملکردگرایی، فرهنگ دانشگاهی استعدادپذیر و فرهنگ جمعی در دانشگاه) و 6 مقوله (شناسایی استعدادها، جذب استعدادها، توسعه و پرورش استعدادها، نگهداشت استعدادها، رقابتیسازی و عملکرد محوری، استقرار فرهنگ استعداد) دستهبندی شد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای به دست آمده مبنی بر اهمیت مؤلفههای مدل مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی (نگهداشت استعداد، شناسایی استعداد، توسعه استعداد، جذب استعداد، رقابتی سازی و عملکرد محوری و استقرار فرهنگ استعداد) پیشنهاد می گردد سیاستگذاران نظام آموزشعالی سلامت نسبت به نگهداشت و توسعه استعدادها از طرق مختلف برنامهریزی نمایند.
keykha ٍ, keykha A. Identifying the Components of the Talent Management of faculty Members in Universities of Medical Sciences: A Meta-synthetic Study. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :189-207 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5186-fa.html
کیخا الهام، کیخا احمد. شناسایی مؤلفههای مدیریت استعداد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای علوم پزشکی: یک مطالعه فراترکیب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :207-189