[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 460-451 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی
مهشید تجربه کار ، سمیه پوراحسان ، محبوبه شمسی نژاد
دانشگاه شهید باهنر کرمان ، m.tajrobehkar@uk.ac.ir
چکیده:   (1157 مشاهده)
مقدمه: هیجانات تحصیلی مثبت و منفی از جمله منابع مهم روانشناختی افراد در موقعیت‌های تحصیلی هستند که بر فعالیت‌های زیادی از جمله توجه، تمرکز و به طورکلی فرآیند یادگیری تأثیر دارند. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی براساس ویژگی‌های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش‌ها: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان ورودی سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 150 نفر از دانشجویان به روش خوشه­ای تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هیجان‌های تحصیلی، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی بود. آنالیز آماری داده‌ها با استفاده از آزمون معناداربودن ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون هم‌زمان انجام گرفت.
نتایج: تنها مؤلفه‌های برون گرایی (05/0p=) و اهمال کاری (0001/0p=) تحصیلی قادر به پیش‌بینی معنادار هیجانات تحصیلی مثبت هستند(7/0=R). از طرفی، روان رنجور خویی و اهمال کاری تحصیلی قادر به پیش‌بینی معنادار هیجانات تحصیلی منفی هستند (0001/0p= و 66/0=R).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، لزوم توجه، برنامه‌ریزی و مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این موقعیت‌ها، از اهمیت برخوردار است.موقعیت‌های تحصیلی با اثرگذاری بر منابع روان شناختی، از جمله هیجان‌های تحصیلی، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان شناختی هستند.
واژه‌های کلیدی: هیجانات تحصیلی، ویژگی‌های شخصیتی، اهمال کاری تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی.
متن کامل [PDF 540 kb]   (417 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/8/4 | پذیرش: 1399/9/16 | انتشار: 1400/1/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajrobehkar M, Purehsan S, Shamsi Nezhad M. Prediction of Positive and Negative Academic Emotions Based on Personality Characteristics and Academic Procrastination in Students of Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :451-460
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5169-fa.html

تجربه کار مهشید، پوراحسان سمیه، شمسی نژاد محبوبه. پیش‌بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1399; 20 () :460-451

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5169-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549