Tajrobehkar M, Purehsan S, Shamsi Nezhad M. Prediction of Positive and Negative Academic Emotions Based on Personality Characteristics and Academic Procrastination in Students of Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :451-460
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5169-fa.html
تجربه کار مهشید، پوراحسان سمیه، شمسی نژاد محبوبه. پیشبینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :451-460
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5169-fa.html
دانشگاه شهید باهنر کرمان ، m.tajrobehkar@uk.ac.ir
چکیده: (1997 مشاهده)
مقدمه: هیجانات تحصیلی مثبت و منفی از جمله منابع مهم روانشناختی افراد در موقعیتهای تحصیلی هستند که بر فعالیتهای زیادی از جمله توجه، تمرکز و به طورکلی فرآیند یادگیری تأثیر دارند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی براساس ویژگیهای شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روشها: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان ورودی سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 150 نفر از دانشجویان به روش خوشهای تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هیجانهای تحصیلی، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی بود. آنالیز آماری دادهها با استفاده از آزمون معناداربودن ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون همزمان انجام گرفت.
نتایج: تنها مؤلفههای برون گرایی (05/0p=) و اهمال کاری (0001/0p=) تحصیلی قادر به پیشبینی معنادار هیجانات تحصیلی مثبت هستند(7/0=R). از طرفی، روان رنجور خویی و اهمال کاری تحصیلی قادر به پیشبینی معنادار هیجانات تحصیلی منفی هستند (0001/0p= و 66/0=R).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، لزوم توجه، برنامهریزی و مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این موقعیتها، از اهمیت برخوردار است.موقعیتهای تحصیلی با اثرگذاری بر منابع روان شناختی، از جمله هیجانهای تحصیلی، از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان شناختی هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1399/8/4 | پذیرش: 1399/9/16 | انتشار: 1400/1/22 | انتشار الکترونیک: 1400/1/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول