(دانشیار)، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن، دانشکده پرستاری مامایی، گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، nasrinelahi137@gmail.com
چکیده: (1274 مشاهده)
مقدمه: سنجش تعهد حرفهای و فرایند یاددهی –یادگیری اعضای هیأتعلمی مستلزم ابزاری معتبر، متناسب با فرهنگ حاکم است. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش توانمندی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد. روشها: این مطالعه روش شناسی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طی 4 مرحله درسال 1397 انجام شد. ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا مفهوم توانمندسازی اعضای هیأتعلمی تبیین شد. جهت ساخت ابزار نتایج حاصل از بررسی متون، ابزارهای اندازهگیری و مصاحبه با مشارکت کنندگان استخراج و عبارات مناسبی که ابعاد مختلف مفهوم را پوشش میداد، تدوین شد. جهت تعیین روایی از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد. پایایی با بهرهگیری از همسانی درونی و ثبات بررسی شد. از تحلیل عامل اکتشافی جهت تعیین ساختار زیربنایی پرسشنامه و برای ارزیابی کفایت تعداد نمونه و تناسب تحلیل برای شناسایی ساختار به ترتیب از شاخص KOMو آزمون بارتلت استفاده شد. تعداد210 دانشجو و 20عضو هیأتعلمی به صورت تصادفی در مطالعه شرکت کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و تحلیلی استفاده شد. نتایج: ابتدا 68 آیتم در طراحی پرسشنامه تأیید شد و در فرایند روایی و پایایی تعداد گویهها به 41 مورد رسید. شاخص روایی نسبت و شاخص محتوا 79% و 92% به دست آمد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد شش عامل (عملکرد جامع در زمینه تدریس، مسؤولیتهای آموزشی، ارزشیابی توانمندساز، همکاری و ارتباط حرفهای، عملکرد پژوهشی و فعالیتهای مدیریتی- حرفهای) دارای مقدار ویژه بیش از یک شدند، که 75% واریانس، را تبیین میکند. پایایی ابزار با همسانی درونی (94/0= α) و ثبات از طریق آزمون مجدد تأیید (992/0=ICC) شد. نتیجهگیری: نتایح دلالت بر استحکام ساختار عاملی، روایی و پایایی ابزار سنجش توانمندی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی دارد. لذا میتواند به عنوان ابزاری معتبر به کار گرفته شود.
Elahi N, Sayadi N, Moradi kalboland M. Designing and validation of a questionnaire to assess the ability of faculty members of medical universities. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :82-93 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5166-fa.html
الهی نسرین، صیادی ندا، مرادی کل بلندی مهرناز. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش توانمندی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1400; 21 () :93-82