Elahi N, Sayadi N, Moradi kalboland M. Designing and validation of a questionnaire to assess the ability of faculty members of medical universities. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :82-93
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5166-fa.html
الهی نسرین، صیادی ندا، مرادی کل بلندی مهرناز. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش توانمندی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :82-93
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5166-fa.html
(دانشیار)، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن، دانشکده پرستاری مامایی، گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، nasrinelahi137@gmail.com
چکیده: (1902 مشاهده)
مقدمه: سنجش تعهد حرفهای و فرایند یاددهی –یادگیری اعضای هیأتعلمی مستلزم ابزاری معتبر، متناسب با فرهنگ حاکم است. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش توانمندی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد.
روشها: این مطالعه روش شناسی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طی 4 مرحله درسال 1397 انجام شد. ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا مفهوم توانمندسازی اعضای هیأتعلمی تبیین شد. جهت ساخت ابزار نتایج حاصل از بررسی متون، ابزارهای اندازهگیری و مصاحبه با مشارکت کنندگان استخراج و عبارات مناسبی که ابعاد مختلف مفهوم را پوشش میداد، تدوین شد. جهت تعیین روایی از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد. پایایی با بهرهگیری از همسانی درونی و ثبات بررسی شد. از تحلیل عامل اکتشافی جهت تعیین ساختار زیربنایی پرسشنامه و برای ارزیابی کفایت تعداد نمونه و تناسب تحلیل برای شناسایی ساختار به ترتیب از شاخص KOM و آزمون بارتلت استفاده شد. تعداد210 دانشجو و 20عضو هیأتعلمی به صورت تصادفی در مطالعه شرکت کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و تحلیلی استفاده شد.
نتایج: ابتدا 68 آیتم در طراحی پرسشنامه تأیید شد و در فرایند روایی و پایایی تعداد گویهها به 41 مورد رسید. شاخص روایی نسبت و شاخص محتوا 79% و 92% به دست آمد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد شش عامل (عملکرد جامع در زمینه تدریس، مسؤولیتهای آموزشی، ارزشیابی توانمندساز، همکاری و ارتباط حرفهای، عملکرد پژوهشی و فعالیتهای مدیریتی- حرفهای) دارای مقدار ویژه بیش از یک شدند، که 75% واریانس، را تبیین میکند. پایایی ابزار با همسانی درونی (94/0= α) و ثبات از طریق آزمون مجدد تأیید (992/0=ICC) شد.
نتیجهگیری: نتایح دلالت بر استحکام ساختار عاملی، روایی و پایایی ابزار سنجش توانمندی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی دارد. لذا میتواند به عنوان ابزاری معتبر به کار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1399/7/29 | پذیرش: 1399/11/8 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول