Doshmangir L, Khodayari-Zarnaq R, geraili B, Alipori Sakha M, Mostafavi H. Curriculum Revision in Health Policy PhD Course Education. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :29-42
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5121-fa.html
دشمنگیر لیلا، خدایاری زرنق رحیم، گرایلی بیژن، علیپوری سخا مینو، مصطفوی حکیمه. بازنگری برنامه درسی رشته سیاستگذاری سلامت در مقطع
دکتری تخصصی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :29-42
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5121-fa.html
(پژوهشگر)، مدیریت اقتصاد سلامت و آمار، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، hakimeh_mostafavi@yahoo.com
چکیده: (2693 مشاهده)
مقدمه: بازنگری برنامههای درسی با نگرش نو به دانش، مهارت و یادگیری، گامی در جهت روزآمد کردن محتوای آموزشی رشتههای دانشگاهی است. این مطالعه با هدف بازنگری برنامه درسی رشته دکتری سیاستگذاری سلامت بر مبنای توانمندیهای مورد نیاز دانشآموختگان انجام شد.
روشها: در این پژوهش از نوع بازنگری برنامه درسی، بر اساس الگوی تعدیل شده دنیس (Dennis) در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز (1395-1397)، از ترکیبی از روشهایی همچون مرور متون و مستندات، مطالعه تطبیقی، مصاحبه، بحث گروهی متمرکز و پنل خبرگان استفاده شد. مطالعه در چهار مرحله شامل نیازسنجی، تبیین توانمندیهای موردنیاز دانشآموختگان، اصلاح، تغییر و بازنویسی اولیه برنامه درسی و نهاییسازی برنامه درسی انجام شد. در پایان، برنامه درسی نهایی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد. دادهها با استفاده از رویکرد چارچوب مفهومی و به روش تحلیل محتوای هدایت شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتههای مطالعه منجر به طراحی محتوای دوره براساس پیامدهای دوره، نقشها و وظایف دانشآموختگان این رشته گردید. توانمندیهای دانشآموختگان در 5 محور شامل سیاستسازی و سیاستگذاری، تحلیل سیاست، ارتباطی، رهبری و اجتماعی، آموزش و پژوهش استخراج گردید. برخی دروس حذف و برخی اضافه گردید. تغییرات لازم در محتوای دروس تخصصی با توجه به تصویب رشتههای مشابه و توجه به دروس اختیاری در راستای تخصصی نمودن انجام شد.
نتیجهگیری: بازنگری و اجرای برنامه درسی دوره دکتری تخصصی سیاستمنجر به هدفمندتر شدن فرآیند یاددهی- یادگیری، پیادهسازی آموزش مبتنی بر توانمندی، افزایش دانش تخصصی و مهارتهای فنی دانشآموختگان میگردد. پیشنهاد میشود توجه ویژهای به این موضوع شود و ضرورتها، چالشها و راهکارهای متناسب جهت بازنگری صحیح و علمی رشتههای مختلف حوزه آموزش علوم پزشکی و پیراپزشکی بررسی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1399/6/3 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول