[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 29-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنگری برنامه درسی رشته سیاست‌گذاری سلامت در مقطع دکتری تخصصی
لیلا دشمنگیر ، رحیم خدایاری زرنق ، بیژن گرایلی ، مینو علیپوری سخا ، حکیمه مصطفوی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، hakimeh_mostafavi@yahoo.com
چکیده:   (647 مشاهده)
مقدمه: بازنگری برنامه‌های درسی با نگرش نو به دانش، مهارت و یادگیری، گامی در جهت روزآمد کردن محتوای آموزشی رشته‌های دانشگاهی است. این مطالعه با هدف بازنگری برنامه درسی رشته دکتری سیاست‌گذاری سلامت بر مبنای توانمندی‌های مورد نیاز دانش‌آموختگان انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش از نوع بازنگری برنامه درسی، بر اساس الگوی تعدیل شده دنیس (Dennis) در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز (1395-1397)، از ترکیبی از روش‌هایی همچون مرور متون و مستندات، مطالعه تطبیقی، مصاحبه، بحث گروهی متمرکز و پنل خبرگان استفاده شد. مطالعه در چهار مرحله شامل نیازسنجی، تبیین توانمندی‌های موردنیاز دانش‌آموختگان، اصلاح، تغییر و بازنویسی اولیه برنامه درسی و نهایی‌سازی برنامه درسی انجام شد. در پایان، برنامه درسی نهایی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد. داده‌ها با استفاده از رویکرد چارچوب مفهومی و به روش تحلیل محتوای هدایت شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته‌های مطالعه منجر به طراحی محتوای دوره براساس پیامد‌های دوره، نقش‌ها و وظایف دانش‌آموختگان این رشته گردید. توانمندی‌های دانش‌آموختگان در 5 محور شامل سیاست‌سازی و سیاست‌گذاری، تحلیل سیاست، ارتباطی، رهبری و اجتماعی، آموزش و پژوهش استخراج گردید. برخی دروس حذف و برخی اضافه گردید. تغییرات لازم در محتوای دروس تخصصی با توجه به تصویب رشته‌های مشابه و توجه به دروس اختیاری در راستای تخصصی نمودن انجام شد.
نتیجه‌گیری: بازنگری و اجرای برنامه درسی دوره دکتری تخصصی سیاست‌منجر به هدف‌مندتر شدن فرآیند یاددهی- یادگیری، پیاده‌سازی آموزش مبتنی بر توانمندی، افزایش دانش تخصصی و مهارت‌های فنی دانش‌آموختگان می‌گردد. پیشنهاد می‌شود توجه ویژه‌ای به این موضوع شود و ضرورت‌ها، چالش‌ها و راه‌کارهای متناسب جهت بازنگری صحیح و علمی رشته‌های مختلف حوزه آموزش علوم پزشکی و پیراپزشکی بررسی شود.
واژه‌های کلیدی: سیاست‌گذاری سلامت، توانمندی، بازنگری برنامه درسی، دانش‌آموختگان
متن کامل [PDF 629 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1399/6/3 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doshmangir L, Khodayari-Zarnaq R, geraili B, Alipori Sakha M, Mostafavi H. Curriculum Revision in Health Policy PhD Course Education. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :29-42
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5121-fa.html

دشمنگیر لیلا، خدایاری زرنق رحیم، گرایلی بیژن، علیپوری سخا مینو، مصطفوی حکیمه. بازنگری برنامه درسی رشته سیاست‌گذاری سلامت در مقطع دکتری تخصصی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :29-42

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5121-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331