Khalili H, Zarifsanaiey N, Mehrabi M, Shayan Z. Comparing the effectiveness of case-based technology-enhanced learning with face-to-face method. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :335-344
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5112-fa.html
خلیلی حسینعلی، ظریف صنایعی ناهید، مهرابی مانوش، شایان زهرا. مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد با شیوه حضوری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :335-344
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5112-fa.html
(دانشیار)، گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. ، nzarifsanaee@gmail.com
چکیده: (1523 مشاهده)
مقدمه: پیشرفتهای تکنولوژی نیاز به استفاده از استراتژیهای جدید و فعال را در آموزش پزشکی نشان میدهد. آموزش پزشکی بایستی فعال بوده، به دانشجویان کمک نمایند تا موقعیت بالینی واقعی را به اندازه کافی درک کنند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد با آموزش حضوری، بر دانش و رضایتمندی دانشجویان پزشکی انجام شد.
روشها: این پژوهش یک مداخله آموزشی با طرح پس آزمون در سال تحصیلی 1396 تا1398 بود که بر روی 584 دانشجوی پزشکی بخشهای بالینی جراحی (مغز و اعصاب و ارتوپدی) دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. نمونههای پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و با شیوه متوالی وغیرتصادفی به دو گروه مداخله (آموزش تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد) و کنترل (نمرات دانشجویان حضوری دوره گذشته) تقسیم شدند. ابزار جمعآوری دادهها آزمون پایان ترم بخش جراحی و یک پرسشنامه محققساخته جهت سنجش رضایتمندی از محتوای چندرسانهای بود. به منظور مقایسه میانگین پس آزمون نمره دانش در گروه مداخله و کنترل از آزمون تی مستقل استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره دانش بعد از مداخله در گروه مداخله (1 /3±7/13و 7/2±9/12) با گروه کنترل (7 /2±6/13و 7/2±2/13) تفاوت معناداری نداشت. همچنین 51 درصد از دانشجویان کیفیت محتوای چندرسانهای را مطلوب ارزیابی کردند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مداخله آموزشی تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد منجر به بهبود یادگیری دانشجویان پزشکی مشابه با آموزش حضوری میشود. با توجه به مؤثر بودن، راحت و کم هزینه بودن این روش، استفاده از این شیوه برای آموزش پزشکی در مقطع بالینی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1399/5/8 | پذیرش: 1400/3/5 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول