[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 344-335 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد با شیوه حضوری
حسینعلی خلیلی ، ناهید ظریف صنایعی ، مانوش مهرابی ، زهرا شایان
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، nzarifsanaee@gmail.com
چکیده:   (62 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت‌های تکنولوژی نیاز به استفاده از استراتژی‌های جدید و فعال را در آموزش پزشکی نشان می‌دهد. آموزش پزشکی بایستی فعال بوده، به دانشجویان کمک نمایند تا موقعیت بالینی واقعی را به اندازه کافی درک کنند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد با آموزش حضوری، بر دانش و رضایت‌مندی دانشجویان پزشکی انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش یک مداخله آموزشی با طرح پس آزمون در سال تحصیلی 1396 تا1398 بود که بر روی 584 دانشجوی پزشکی بخش‌های بالینی جراحی (مغز و اعصاب و ارتوپدی) دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. نمونه‌های پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و با شیوه متوالی وغیرتصادفی به دو گروه مداخله (آموزش تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد) و کنترل (نمرات دانشجویان حضوری دوره گذشته) تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون پایان ترم بخش جراحی و یک پرسشنامه محقق‌ساخته جهت سنجش رضایت‌مندی از محتوای چندرسانهای بود. به منظور مقایسه میانگین پس آزمون نمره دانش در گروه مداخله و کنترل از آزمون تی مستقل استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره دانش بعد از مداخله در گروه مداخله (1 /3±7/13و 7/2±9/12) با گروه کنترل (7 /2±6/13و 7/2±2/13) تفاوت معناداری نداشت. همچنین 51 درصد از دانشجویان کیفیت محتوای چندرسانهای را مطلوب ارزیابی کردند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که مداخله آموزشی تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد منجر به بهبود یادگیری دانشجویان پزشکی مشابه با آموزش حضوری می‌شود. با توجه به مؤثر بودن، راحت و کم هزینه بودن این روش، استفاده از این شیوه برای آموزش پزشکی در مقطع بالینی توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: مداخله آموزشی، یادگیری تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد، دانشجوی پزشکی، دانش، رضایت‌مندی
متن کامل [PDF 719 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تكنولو‍ژي آموزشي
دریافت: 1399/5/8 | پذیرش: 1400/3/5 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili H, Zarifsanaiey N, Mehrabi M, Shayan Z. Comparing the effectiveness of case-based technology-enhanced learning with face-to-face method. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :335-344
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5112-fa.html

خلیلی حسینعلی، ظریف صنایعی ناهید، مهرابی مانوش، شایان زهرا. مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی تکنولوژی-محور مبتنی بر مورد با شیوه حضوری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :344-335

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5112-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343