XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karbasi M, Barati H, Youhanaee M. The Role of Gender and Field of Study and their Relation to Participants’ Scores in the Ministry of Health Language Exam (MHLE). Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :427-434
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4778-fa.html
کرباسی مجتبی، براتی حسین، یوحنایی منیژه. نقش جنسیت و رشته تحصیلی در نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHLE). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :427-434

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4778-fa.html


دانشگاه اصفهان ، Barati@fgn.ui.ac.ir
چکیده:   (3604 مشاهده)
مقدمه: آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHLE) از جمله آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز زبان انگلیسی است که به صورت ملی و به شکل ادواری، در ایران برگزار می‌شود. این مطالعه به منظور بررسی نقش جنسیت و رشته تحصیلی و ارتباط آن با نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام گرفت.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی ، عملکرد شرکت‌کنندگان در یکی از دوره‌هایی این آزمون (سال 1392 / 2013 که با حضور 1777 نفر (799 نفر مرد و 978 نفر زن) برگزار شد، از نظر جنسیت داوطلبان و نیز رشته تحصیلی (پزشکی 406 نفر، 30% پیراپزشکی 1371 نفر، 70%) و ارتباط جنسیت و رشته تحصیلی با نمرات آنان مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس دو راهه (two-way ANOVA) تحلیل شد.
نتایج: عملکرد داوطلبان زن شرکت‌کننده در آزمون زبان MHLE از عملکرد داوطلبان مرد به صورت معناداری بالاتر بود (میانگین نمره داوطلبان دختر 342/0±07/50، داوطلبان پسر 461/0±08/46). همچنین نتایج نشان داد نمرات داوطلبان شرکت‌کننده رشته‌های پزشکی از نمرات دانشجویان رشته‌های پیراپزشکی بالاتر و از نظر آماری معنادار بود (میانگین 31/49 و خطای انحراف44/0 در مقابل داوطلبان رشته‌های پیراپزشکی (24/0±84/46).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر معنادار دو عامل جنسیت و رشته تحصیلی بر عملکرد داوطلبان آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت (MHLE)، لازم است در جهت پیشگیری از سوگیری احتمالی سؤالات، پاسخ داوطلبان به تک تک سؤالات با یکی از شیوه‌های برتر تجزیه و تحلیل، همچون تکنیک"عملکرد افتراقی سؤالات" (Differential Item Functioning) نیز مورد بررسی قرار گیرد. این امر می‌تواند از احتمال به خطر افتادن روایی آزمون و تصمیم‌گیری‌هایی که به نفع بعضی از داوطلبان بر حسب جنسیت و یا رشته‌ای خاص است، پیشگیری نماید.
متن کامل [PDF 261 kb]   (1467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1397/6/17 | پذیرش: 1397/9/18 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education