[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 427-434 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش جنسیت و رشته تحصیلی در نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHLE)
مجتبی کرباسی ، حسین براتی ، منیژه یوحنایی
دانشگاه اصفهان ، Barati@fgn.ui.ac.ir
چکیده:   (1085 مشاهده)
مقدمه: آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHLE) از جمله آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز زبان انگلیسی است که به صورت ملی و به شکل ادواری، در ایران برگزار می‌شود. این مطالعه به منظور بررسی نقش جنسیت و رشته تحصیلی و ارتباط آن با نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام گرفت.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی ، عملکرد شرکت‌کنندگان در یکی از دوره‌هایی این آزمون (سال 1392 / 2013 که با حضور 1777 نفر (799 نفر مرد و 978 نفر زن) برگزار شد، از نظر جنسیت داوطلبان و نیز رشته تحصیلی (پزشکی 406 نفر، 30% پیراپزشکی 1371 نفر، 70%) و ارتباط جنسیت و رشته تحصیلی با نمرات آنان مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس دو راهه (two-way ANOVA) تحلیل شد.
نتایج: عملکرد داوطلبان زن شرکت‌کننده در آزمون زبان MHLE از عملکرد داوطلبان مرد به صورت معناداری بالاتر بود (میانگین نمره داوطلبان دختر 342/0±07/50، داوطلبان پسر 461/0±08/46). همچنین نتایج نشان داد نمرات داوطلبان شرکت‌کننده رشته‌های پزشکی از نمرات دانشجویان رشته‌های پیراپزشکی بالاتر و از نظر آماری معنادار بود (میانگین 31/49 و خطای انحراف44/0 در مقابل داوطلبان رشته‌های پیراپزشکی (24/0±84/46).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر معنادار دو عامل جنسیت و رشته تحصیلی بر عملکرد داوطلبان آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت (MHLE)، لازم است در جهت پیشگیری از سوگیری احتمالی سؤالات، پاسخ داوطلبان به تک تک سؤالات با یکی از شیوه‌های برتر تجزیه و تحلیل، همچون تکنیک"عملکرد افتراقی سؤالات" (Differential Item Functioning) نیز مورد بررسی قرار گیرد. این امر می‌تواند از احتمال به خطر افتادن روایی آزمون و تصمیم‌گیری‌هایی که به نفع بعضی از داوطلبان بر حسب جنسیت و یا رشته‌ای خاص است، پیشگیری نماید.
واژه‌های کلیدی: آزمون زبان MHLE (Ministry of Health Language Exam)، مهارت عمومی زبان انگلیسی، جنسیت، رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی
متن کامل [PDF 261 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karbasi M, Barati H, Youhanaee M. The Role of Gender and Field of Study and their Relation to Participants’ Scores in the Ministry of Health Language Exam (MHLE). Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :427-434
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4778-fa.html

کرباسی مجتبی، براتی حسین، یوحنایی منیژه. نقش جنسیت و رشته تحصیلی در نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHLE). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :427-434

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4778-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937