Chahrzad M, Mahmoudi A H, Fathi Vajargah K, Khorshidi A, Samimi Ardestani S M. Pathology of universities’ Preparedness Process to Establish Educational Accreditation of Medical Education Centers
(A Qualitative Research)
. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :305-315
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4764-fa.html
چهرزاد مینومیترا، محمودی امیرحسین، فتحی واجارگاه کوروش، خورشیدی عباس، صمیمی اردستانی سید مهدی. آسیبشناسی فرآیندآمادگی دانشگاهها برای استقرار اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی(یک پژوهش کیفی). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :305-315
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4764-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، dr.mahmoodi1964@gmail.com
چکیده: (2814 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی رویکردی برای تضمین و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی است اما برای استقرار در دانشگاه دارای پیش نیازها و الزاماتی است که پیش از اجرا باید محقق شوند. این مطالعه با هدف آسیبشناسی فرآیند آمادگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای استقرار اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شد. دادهها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 تن از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان که درگیر اجرای اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی بودند با استفاده از نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد و تا اشباع نظری یافتهها ادامه یافت. از تحلیل محتوای کیفی حهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. برای دستیابی به صحت و پایایی دادهها از معیارهای موثق بودن گوبا و لینکولن (Lincoln و Guba) استفاده شد.
نتایج: براساس مصاحبهها، دو درونمایه اصلی یعنی بستر فرهنگی دانشگاه با چهار درون مایه فرعی (فرهنگ و جو سازمان، فرهنگ فردی کارکنان، نگرش حاکم و انگیزش) و ساختار دانشگاه با دو درون مایه فرعی (ساختارسازمانی و مدیریت تخصیص منابع) به عنوان آسیبهای فرآیند آمادگی دانشگاه برای استقرار اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی شناسایی شد.
نتیجهگیری: با اصلاح فرهنگ و جو سازمان، فرهنگ فردی کارکنان، نگرش حاکم و ایجاد انگیزه در کارکنان و نیز طراحی ساختارسازمانی برای اعتباربخشی آموزشی و تخصیص منابع مناسب در دانشگاه میتوان به فرآیند ایجاد آمادگی برای استقرار اعتبار بخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی و درنهایت تضمین و ارتقای کیفیت آموزش دردانشگاه کمک نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1397/5/21 | پذیرش: 1398/3/26 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول