[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 305-315 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی فرآیندآمادگی دانشگاه‌ها برای استقرار اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی(یک پژوهش کیفی)
مینومیترا چهرزاد ، امیرحسین محمودی ، کوروش فتحی واجارگاه، عباس خورشیدی، سید مهدی صمیمی اردستانی
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، dr.mahmoodi1964@gmail.com
چکیده:   (145 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی رویکردی برای تضمین و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی است اما برای استقرار در دانشگاه دارای پیش نیازها و الزاماتی است که پیش از اجرا باید محقق شوند. این مطالعه با هدف آسیب‌شناسی فرآیند آمادگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای استقرار اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شد. داده‌ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 تن از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان که درگیر اجرای اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی بودند با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌مند جمع‌آوری شد و تا اشباع نظری یافته‌ها ادامه یافت. از تحلیل محتوای کیفی حهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. برای دستیابی به صحت و پایایی داده‌ها از معیارهای موثق بودن گوبا و لینکولن (Lincoln و Guba) استفاده شد.
نتایج: براساس مصاحبه‌ها، دو درون‌مایه اصلی یعنی بستر فرهنگی دانشگاه با چهار درون‌ مایه فرعی (فرهنگ و جو سازمان، فرهنگ فردی کارکنان، نگرش حاکم و انگیزش) و ساختار دانشگاه با دو درون‌ مایه فرعی (ساختارسازمانی و مدیریت تخصیص منابع) به عنوان آسیب‌های فرآیند آمادگی دانشگاه برای استقرار اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: با اصلاح فرهنگ و جو سازمان، فرهنگ فردی کارکنان، نگرش حاکم و ایجاد انگیزه در کارکنان و نیز طراحی ساختارسازمانی برای اعتباربخشی آموزشی و تخصیص منابع مناسب در دانشگاه می‌توان به فرآیند ایجاد آمادگی برای استقرار اعتبار بخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی و درنهایت تضمین و ارتقای کیفیت آموزش دردانشگاه کمک نمود.
واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، اعتباربخشی مؤسسه‌ای، اعتبار بخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 238 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chahrzad M, Mahmoudi A H, Fathi Vajargah K, Khorshidi A, Samimi Ardestani S M. Pathology of universities’ Preparedness Process to Establish Educational Accreditation of Medical Education Centers (A Qualitative Research) . Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :305-315
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4764-fa.html

چهرزاد مینومیترا، محمودی امیرحسین، فتحی واجارگاه کوروش، خورشیدی عباس، صمیمی اردستانی سید مهدی. آسیب‌شناسی فرآیندآمادگی دانشگاه‌ها برای استقرار اعتباربخشی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی درمانی(یک پژوهش کیفی). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :305-315

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4764-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006