Majidi F, Malekpour A, Shirani M, moezzi M, majidi N. The Structure of Morning Report in Major Departments of Shahrekord University of Medical Sciences Based on National Standards for Clinical Training Settings. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :183-191
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4394-fa.html
مجیدی فیروزه، ملکپور افسانه، شیرانی مجید، معزی معصومه، مجیدی نجمه. ساختار گزارش صبحگاهی در گروههای اصلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر اساس استانداردهای ملی موقعیتهای آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :183-191
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4394-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، nafiroze2@gmail.com
چکیده: (4742 مشاهده)
مقدمه: گزارش صبحگاهی، کنفرانسهای مبتنی بر مورد را توصیف میکند که استادان، دستیاران و سایر دانشجویان پزشکی برای ارائه موارد بالینی پذیرفته شده در شب گذشته در آن شرکت میکنند. دراین پژوهش با در نظر گرفتن استانداردهای ملی، نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی بیمارستانهای آموزشی شهرکرد بررسی گردید.
روشها: در این پژوهش توصیفی–مقطعی، براساس استانداردهای ملی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و مرور مطالعات، چکلیست بررسی نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی طراحی گردید. مشاهدهگر با حضور در 22جلسه گزارش صبحگاهی( به صورت سرشماری) چکلیست را تکمیل نمود و در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در گزارش صبحگاهیهای بررسی شده میانگین طول مدت جلسات 69/13±36/49 دقیقه بود. در20 (9/90%) گزارش صبحگاهی، اساتید گرداننده بحث بودند. در 16 گزارش (3/77%) شیوه ارائه مطالب پرسش و پاسخ بود و اساتید فقط سؤال میپرسیدند. در 14 مورد (6/63%) یک بیمار معرفی شد و در 12 مورد (5/54%) فرد معرفیکننده کارورز بود. بیشترین بیمارانی که در جلسات گزارش صبحگاهی معرفی شدند بیماران پیچیده با فراوانی50% (11مورد) و بعد ازآن بیماران شایع با فراوانی6/13% (3مورد) بودند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد ساختار کلی جلسات گزارش صبحگاهی گروههای مورد بررسی قابل قبول است و گروهها به برگزاری آن پایبندند اگرچه در برگزاری جلسات ایرادات و نقصهایی وجود دارد. بنابراین اطلاع از نقاط قوت وضعف و ترغیب گروهها باعث خواهد شدکه شرایط جلسات ارتقا یابد و به آموزش بالینی مؤثر کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1396/1/16 | پذیرش: 1396/9/26 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول