[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 183-191 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار گزارش صبحگاهی در گروه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر اساس استانداردهای ملی موقعیت‌های آموزش بالینی
فیروزه مجیدی ، افسانه ملک‌پور، مجید شیرانی، معصومه معزی، نجمه مجیدی
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، nafiroze2@gmail.com
چکیده:   (222 مشاهده)
مقدمه: گزارش صبحگاهی، کنفرانس‌های مبتنی بر مورد را توصیف می‌کند که استادان، دستیاران و سایر دانشجویان پزشکی برای ارائه موارد بالینی پذیرفته شده در شب گذشته در آن شرکت می‌کنند. دراین پژوهش با در نظر گرفتن استانداردهای ملی، نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی بیمارستان‌های آموزشی شهرکرد بررسی گردید.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفیمقطعی، براساس استانداردهای ملی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و مرور مطالعات، چک‌لیست بررسی نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی طراحی گردید. مشاهده‌گر با حضور در 22جلسه گزارش صبحگاهی( به صورت سرشماری) چک‌لیست را تکمیل نمود و در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در گزارش صبحگاهی‌های بررسی شده میانگین طول مدت جلسات 69/13±36/49 دقیقه بود. در20 (9/90%) گزارش صبحگاهی، اساتید گرداننده بحث بودند. در 16 گزارش (3/77%) شیوه ارائه مطالب پرسش و پاسخ بود و اساتید فقط سؤال می‌پرسیدند. در 14 مورد (6/63%) یک بیمار معرفی شد و در 12 مورد (5/54%) فرد معرفی‌کننده کارورز بود. بیش‌ترین بیمارانی که در جلسات گزارش صبحگاهی معرفی شدند بیماران پیچیده با فراوانی50% (11مورد) و بعد ازآن بیماران شایع با فراوانی6/13% (3مورد) بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد ساختار کلی جلسات گزارش صبحگاهی گروه‌های مورد بررسی قابل قبول است و گروه‌ها به برگزاری آن پای‌بندند اگرچه در برگزاری جلسات ایرادات و نقص‌هایی وجود دارد. بنابراین اطلاع ‌از نقاط قوت وضعف و ترغیب گروه‌ها باعث خواهد شدکه شرایط جلسات ارتقا یابد و به آموزش بالینی مؤثر کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: گزارش صبحگاهی، استاندارد گزارش صبحگاهی، آموزش بالینی، دانشجوی پزشکی
متن کامل [PDF 200 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۶
پرسشنامه مطالعه [PDF 189 KB]  (47 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidi F, Malekpour A, Shirani M, moezzi M, majidi N. The Structure of Morning Report in Major Departments of Shahrekord University of Medical Sciences Based on National Standards for Clinical Training Settings. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :183-191
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4394-fa.html

مجیدی فیروزه، ملک‌پور افسانه، شیرانی مجید، معزی معصومه، مجیدی نجمه. ساختار گزارش صبحگاهی در گروه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر اساس استانداردهای ملی موقعیت‌های آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :183-191

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4394-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768