دانشگاه سیستان و بلوچستان ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده: (4770 مشاهده)
مقدمه: رفتار اخلاقی از موضوعات مهم تمامی سازمانها و به ویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است که میتواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله سرمایه فکری و مسؤولیتپذیری اجتماعی قرار بگیرد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه سرمایه فکری و مسؤولیتپذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی اعضای هیأتعلمی انجام شد.
روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و روش جمعآوری دادهها بررسی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 183 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه سرمایه فکری (بونتیس، 1998) با ضریب آلفای 83/0، پرسشنامه مسؤولیتپذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393) با ضریب آلفای 81/0 و پرسشنامه رفتار اخلاقی (سوانسون و هیل، 1993) با ضریب آلفای 91/0 بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد.
نتایج: مقدار ضرایب همبستگی سرمایه فکری و مؤلفههای آن: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطهای با رفتار اخلاقی به ترتیب برابر با 402/0، 297/0، 225/0 و 229/0 بود (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه فکری 17 درصد از واریانس رفتار اخلاقی را تبیین میکند (05/0p<). همچنین مقدار ضرایب همبستگی مسؤولیتپذیری اجتماعی و مؤلفههای آن: اقتصادی، قانونی، اخلاقی و خیرخواهانه با رفتار اخلاقی به ترتیب برابر با 507/0، 291/0، 414/0، 38/0 و 367/0 بود (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مسؤولیتپذیری اجتماعی 9/25 درصد از واریانس رفتار اخلاقی را تبیین میکند(05/0p<).
نتیجهگیری: با ارتقای سرمایه فکری و مسؤولیتپذیری اجتماعی اعضای هیأتعلمی میتوان انتظار به بود رفتار اخلاقی آنان را داشت.
Piran M, Nastiezaie N. The Relationship between Intellectual Capital and Social Responsibility and Ethical Behavior among Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :454-464 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4196-fa.html
پیران منیره، ناستی زایی ناصر. رابطه سرمایه فکری و مسؤولیتپذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی اعضای هیأتعلمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :464-454