[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 406-399 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیرروش آموزش سنتی و آموزش ترکیبی (سنتی و الکترونیکی) در ارتقا مهارت عملی ساخت پلاک متحرک ارتودنسی
مژگان کچویی، امیر محمدی، بهنام میرزاکوچکی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ، drkachoei@gmail.com
چکیده:   (4220 مشاهده)

مقدمه: آموزش مبتنی بر رایانه می‌تواند پاره‌ای نواقص و محدودیت‌های آموزش سنتی را جبران نماید. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر استفاده ازآموزش الکترونیکی به صورت فیلم و پاورپوینت ساخت اجزا سیمی پلاک متحرک ارتودنسی به عنوان مکمل آموزش سنتی در ایجاد مهارت در واحد عملی پری کلینیک دانشجویان دندانپزشکی بود.

روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی آینده نگر، 40 نفر از دانشجویان ترم هشتم دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 92-91 که واحد ارتودنسی 1 عملی را آغاز می‌نمودند با استفاده از روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدندو سپس به صورت تصادفی به دوگروه تقسیم شدند. گروه شاهد تحت آموزش سنتی شامل آموزش عملی ساخت اجزا، سیمی پلاک متحرک ارتودنسی توسط استاد وگروه تجربی تحت همان آموزش به­علاوه آموزش الکترونیک قرار گرفتند. در این مطالعه مهارت ایجاد شده در دانشجویان در زمینه ساخت سه جزء اصلی پلاک‌های متحرک ارتودنسی Adams clasp, Labial bow و Z spring، بر اساس چک لیست 21 آیتمی مورد بررسی قرار گرفت. ازآزمون t مستقل وزوجی جهت تحلیل داده­ها استفاده شد.

نتایج: میانگین مجموع نمرات دو گروه کنترل و گروه ترکیبی سنتی و e-learning به ترتیب 4/1±2/14و8/1±5/15(از 20 نمره) بود و اختلاف آنها از نظر آماری معنادار بود (31/2t=، 026/0= p). در مقایسه میانگین نمره مهارت ساخت labial bow در گروه ترکیبی سنتی و e-learning بیش‌تر از گروه شاهد بود(72/2t=، 01/0= p). در حالی که میانگین نمرات ساخت Z spring و Adams clasp , در دو گروه اختلاف معنادار را نشان نداد.

نتیجه‌گیری: استفاده از آموزش الکترونیکی به عنوان مکمل آموزش سنتی، می‌تواند در ارتقای مهارت عملی دانشجویان در ساخت اجزاء سیمی اپلاینس متحرک ارتودنسی نقش داشته باشد. 

واژه‌های کلیدی: آموزش سنتی، آموزش الکترونیکی، ارتودنسی، دانشجوی دندانپزشکی
متن کامل [PDF 177 kb]   (1128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1394/10/10 | پذیرش: 1395/5/19 | انتشار: 1395/10/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kachoei M, Mohammadi A, mirzakouchaki B. Comparison of the Effects of Traditional with Combined (Traditional and Electronic) Educational Methods on Promoting the Practical Skill of Fabricating the Removable Orthodontic Appliance. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :399-406
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4003-fa.html

کچویی مژگان، محمدی امیر، میرزاکوچکی بهنام. مقایسه تاثیرروش آموزش سنتی و آموزش ترکیبی (سنتی و الکترونیکی) در ارتقا مهارت عملی ساخت پلاک متحرک ارتودنسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :406-399

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4003-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414